Dønna formannskap har vedtatt nye fergeruter uten at brukerne får uttale seg. Rutene er utarbeida av fylket i samarbeid med ordføreren. Formannskapet har ikke vært involvert. Heller ikke pendlere, skoleelever eller næringslivet er hørt. Hastverket bygger opp under fylkets arbeidsmetoder når det gjelder samferdsel: Ting tas på sparket. Dessverre følger flertallet i formannskapet samme opplegg.
Løkta
Forslaget ser bra ut for noen. Det blei understreka av alle som hadde ordet i formannskapsmøtet.
Det blir seinere kveldstur fra Sandnessjøen og bedre direkte forbindelse mellom Dønna og Løkta. På den andre sida mister løktværinger alle direkteruter til Sandnessjøen. Og pendlere fra Dønna til jobb på Løkta må reise med ferga i halvsekstida på morran, fortsatt via Sandnessjøen, om de skal være på Løkta før halv elleve.
Reisende med NEX-en fra Bodø får en drøy halvtime ekstra venting i Sandnessjøen.
Dønnapendlere som skal heim fra Sandnessjøen på ettermiddagen får redusert tilbud. Dagens fire avganger; 15.30, 17.15, 18.15 og 19.40 erstattes av tre avganger; 15.35, 17.50 og 20.00. Dette rammer også ungdom som er i Sandnessjøen på aktiviteter etter skoletid.
For lettvint
Disse problemene tar flertallsposisjonen i formannskapet lett på.
«Jeg veit jo det er sagt fra pendlerhold at rutene på ettermiddagen er tynn i forhold til akkurat heimreise på ettermiddagstid. Der ligger en forringelse», sa SVs Yngve Skei.
«Avgangene på ettermiddagene fra Sandnessjøen til Dønna blir vesentlig dårligere», sa Høyres Stina Hermansen. Men hun valgte å legge vekt på at ruteforslaget er «veldig bra utarbeida med tanke på næringslivet og deres reiseveg».
Pendlere, om de pendler til eller fra Dønna, er en vesentlig del av næringslivet. Det mener tydeligvis ikke Høyre, Sp og SV. Tidligere i år valgte de samme partiene å kutte ut «Pendlerundersøkelsen» som grunnlag for videre arbeid med samferdsel i Dønna. De tenker kanskje bare på «næringslivet», uten tanke for de som skal gjøre jobben?
Alle ikke hørt
Å høre på andre, det vil de i hvert fall ikke. Flertallet stemte for de nye rutene, som nok er bedre for noen. Men i hvert fall ikke for fergemannskapet. Ruteforslaget betinger dispensasjon fra Sjøfartsdirektoratet i forhold til arbeids- og hviletid. Drøye fem timers nattstille blir knapt for god søvn.
Rødt Dønna vil gjerne høre alle før nye fergeruter blir vedtatt, men det vil dessverre ikke de andre partiene.
Leonid Rødsten
Rødt Dønna