Det jobbes med en fastlandsforbindelse fra Dønna og Herøy til Alstahaug. Austbø er ikke med i det prosjektet, ikke Brasøy heller.
Men Herøy jobber med et prosjekt for å få bru fra Herøy til Brasøy, noe som jeg støtter fult opp om. Så jeg skjønner Skogsholm godt, for det er ikke noe fastlandsprosjekt for Austbø, å hvorfor skulle de ha det?
Hva er det med Austbø som gjør at fergene må innom 17 ganger for dag på innover å utover tur? Det skapes neppe mer der enn på Løkta. Løkta har bare fem anløp i løpet av dagen, og de snakker ikke om fastlandsforbindelse.
Men kanskje vi bør lansere Nord-alternativet med bro fra Glein til Løkta og bru videre til Leirfjord. Det beste alternativet for Herøy og Dønna er forbindelse med flytebru fra skorpa over til Sandnessjøen.
Og om brua ender opp i Sentrum eller Ura er klinkende likegyldig, fint blir det uansett. Prosjektet over Brasøy til Austbø osv. er ikke et alternativ for Dønnværinger.
Austbø er nå på god vei til å torpedere Dønna og Herøy sitt fastlandsprosjekt for å beholde sitt unike og fantastiske ferjetilbud som de har i dag.
Dette bør ikke Dønna og Herøy akseptere, dette er ikke tiden for å sitte stille i båten. Håper Helgelands Blad kan bruke en illustrasjonsbildet som viser hele Dønna.
Knut Andreassen
Dønnværing