Det var interessant å se videoen som er laget for å illustrere en flytebru over Alstenfjorden fra Lauvøya til Sandnessjøen.
Imidlertid er det noe ved videoen som skurrer, for er det ikke noe ved avstandene over fjorden som virker feil, og blir ikke store deler av fjorden avstengt for høye skip, som cruisebåter, hurtigruten, seilskip og lasteskip? Videoen viser jo at man tenker å løfte brua ved Lauvøya, antageligvis fordi det kreves høye tårn som kommer i veien for innflyginga til Stokka. Det vil si at alle høye skip som skal passere Sandnessjøen nord/sør må helt over på motsatt side av fjorden, nesten 3 km unna Sandnessjøen havn for å passere.
I tillegg tenker man å bygge tunnel gjennom Skorpa for å få forbindelsen til Dønna så nært Bjørn som mulig. Jeg skjønner at tanken er å komme så nært opp til eksisterende god vei på Bjørn som mulig, og at det blir kortere å reise via Bjørn til Løkta, som også i overskuelig fremtid må ha veiforbindelse sjøveis. Løsningen som skisseres, med flytebru Sandnessjøen-Lauvøya, og nye veier via bruer til Herøy/Dønna vil også gi en god forbindelse mellom Herøy og Dønna, slik at Lauvøya i fremtiden med denne løsningen blir et knutepunkt, med mye tungtransport og generell biltrafikk.
De største ulempene med løsningen som er skissert er følgende punkter:
1 – Man får ikke avløst ferje til Austbø.
2 – Skipstrafikken får lenger vei inn til havn.
3 – Alstenfjorden får en barriere.
4 – Løsningen med lang flytebru er uprøvd.
5 – Flytebruer er svært dyre å bygge.
Disse punktene bør besvares før jeg kan slutte meg til den skisserte løsningen, som jeg presiserer er spennende, og vesentlig bedre enn en tunnel som både blir fryktelig dyr, lang og bratt.
Kenneth Antonsen