Spørsmålet om fastlandsforbindelse for Herøy, Dønna og Austbø ble behandlet i Herøy kommunestyre 11.mai 2021.
På møteinnkallingen hadde saken tittelen «Fastlandsforbindelsen – nytt veisamband over Skorpa». Et vedlegg til saken hadde overskriften: Prosjekt fastlandsforbindelse Herøy/Dønna – orientering til kommunestyrene i Herøy og Dønna. Vedlegget var signert av ordførerne i begge kommunene.
Så skjer det uhyrlige:
Herøy kommunestyre har egne meninger om denne fastlandsforbindelsen:
Med 11 mot 8 stemmer vedtar kommunestyret å ta K3A-alternativet («sør-alternativet», Brasøy via Austbø) inn i utredningen igjen. Forslaget fikk flertall med stemmer fra Høyre og Herøy Bygdeliste og Senterpartiet. Aps 8 representanter stemte imot.
Punkt 6 i kommunestyresak 19/2021 i vedtaket hadde slik ordlyd: «Utrede K3A-alternativet slik at beslutningstakere har oversikt over alle alternativer med kostnader».
Noen steder kalles sånt «demokrati»!
Varaordfører var så fornøyd med vedtaket at han sendte SMS til Herøy Bygdeliste og bad oss stå på videre for «sør-alternativet».
Formannskapet
Saken ble også behandlet i formannskapsmøte 24. august-21. I dette møtet uttaler ordfører at vedtaket fra kommunestyremøtet 11-05 21 ikke var noe vedtak, men kun et innspill på høring rettet til Helgeland regionråd. Ordføreren argumenterer videre med at utvalget som utreder trasévalg ikke har økonomi eller andre ressurser til å utrede «sør-alternativet».
I sakspapirene til formannskapet møte lå det et skriv fra Nordland Fylkeskommune med følgende overskrift: «Invitasjon til å komme med innspill om prioriteringer på transportområdet til RTP 2022-2033» (RTP = regional transportplan).
Så – hva er det som skjer?
Jo, Nordland fylkeskommune inviterer til innspill, men får ikke vite hva
Herøy kommunestyre mener! Valget står mellom flytebru og tunnel. Basta!
Er dette demokrati? Har dette noen betydning for arbeidsmiljøet? Ser ikke ordføreren noe som skurrer? Ingen av de øvrige medlemmene av AP heller? Hva tenker varaordføreren, Senterpartiet?
Avisene har formidlet at Helgeland regionråd har avsatt 1,4 millioner til utredningen.
(Beløpet tilsvarer muligens et lite bislag, eller en litt forseggjort personbil).
Sett i forhold til en total investering på flerfoldige milliarder: Er dette en forsvarlig utredning?
Tilbake til prosessen i Herøy:
Synes ikke ordføreren det er påfallende at kommunestyret stemmer over en «orientering»?
I denne saken var ordføreren med AP i mindretall. Likevel ender det opp med at ordføreren kjører et løp som passer AP. Hvor er respekten for kommunestyret?
Og SP henger seg på.
I kommunestyret 24. august så varaordfører Jim Dahl bort fra både eget partiprogram, sin egen stemmegiving i kommunestyremøtet og at han hadde heiet på representanter fra andre partier som hadde støttet «sør-alternativet» (Brasøy-Austbø).
Nå har pipa fått en annen lyd: «Sør-alternativet» er «dødt», og han velger heller å støtte AP. For sikkerhets skyld ber varaordføreren også partifeller om tilgivelse for sin vingling.
Slik kan en drive «dobbelt politisk bokholderi»:
1: Gå inn for et standpunkt.
2: Stemme imot, og fortsatt være i «det gode selskap»
Ble forkastet
15. mai var det møte i styringsgruppen for fastlandsforbindelse Herøy/Dønna-Alstahaug. Der deltok ordførerne fra Leirfjord, Alstahaug og Dønna. Ikke uventet ble K3A-alternativet forkastet (Herøys ordfører var ikke til stede).
Konklusjonen bygde på at det var lenger reisetid fra Solfjellsjøen, i tillegg til prisen på prosjektet. For «sør-alternativet» opererer styringsgruppen med en pris på 7 mrd. i tillegg prisstigning på 1 til 1,5 mrd. kr, som de sier vil være det dyreste alternativet.
Noen må her fare med usannheter! Jeg besitter ei utredning fra 2014/15 fra Aas/ Jacobsen på «sør-alternativet» der prisen ligger på 4,017 mrd. inkl. mva.
Om en bruker samme prosentvise prisstigning som styringsgruppen, vil prisen i dag være 4,82 mrd. inkl. mva. Roy Skogsholm har i møter orientert om at K3A (sør-alternativet») er lagt bort, da Dønna ikke er med her.
Kan bli U-land
Sannheten er vel at både Brasøy/Husvær, Austbø og Løkta bør være med i planene her, ellers blir disse øysamfunnene reine U-land i forhold til samferdsel. Med K3A-alternativet får en kvittet seg med ferja i sør. Dette vil bidra til
ferjeutløsningsmidler for hele dette sambandet og gi prosjektet en svær buffer inn i finansieringen.
K3A-alternativet vil gi flotte muligheter for beboelse og næring sør i øyene, og i tillegg en fantastisk turistvei. Samtidig må en beholde fergesambandet Dønna-Løkta-
Sandnessjøen, gjerne med 2 ferger. Dette ser jeg på som en løsning de fleste kan være tjent med.
De som vil ta ferga, og de som vil kjøre over Austbø-Herøy-Brasøy, velger det.
Når ordfører får utredet forbindelse med bru fra Tenna og til Brasøy, har både Herøy og Dønnas ordførere uttalt og mener denne brua kommer lenge før fastlandsforbindelsen. Med brua på plass, er vi kommet langt på vei mot Austbø og Søvik.
Kanskje ordføreren synes K3A-alternativet ikke er så verst likevel?
Med bruforbindelsen til Brasøy er allerede en stor bit av finansieringen av K3A-alternativet på plass.
Inge N. Sandvær
Herøy Bygdeliste