Statseide Avinor har beslutta å vrake den kontrakten PLU hadde framforhandla om bygging av nye Mo i Rana lufthavn Fagerlia. I realiteten er dette uproblematisk fordi ramma for prosjektet blir satt til 3,3 mrd. kroner. Det gir nok penger til å bygge flyplassen, uansett! Ett år forsinkelse er en bagatell.
Plyndre kommuner
Det som er verd store overskrifter, og gjerne redaksjonell vrede, er at departementet legger opp til å plyndre kommuner og næringsliv som viser engasjement. Det eine grepet de gjør er å nekte å anerkjenne plan- og prosjekteringsarbeidet som en del av flyplassens kostnad. Det er helt uhørt! Stortinget vedtar bompenger på veg, men eg har aldri hørt at kommunen skal betale planlegginga fordi den har støtta prosjektet. Den nye praksisen vil ødelegge lokale initiativ i samferdselsprosjekt.
ESA
Det andre grepet er å oversjå det som var et vilkår heilt fra starten, nemlig at regionalt næringsliv stiller med risikokapital. Denne risikokapitalen blir nå gjort om til et privat tilskudd til et offentlig finansiert prosjekt. For å forklare denne manipulasjonen peiker departementer på en 5-prosentregel, at ESA krever minimum 5 prosent privat finansiering i slike prosjekt. Men dette holder ikke, for ESA skal godkjenne alle nye (stor)flyplasser – alle – sjøl om de er reine statlige anlegg.
Eg må virkelig håpe at Stortinget avviser at Rana kommune og regionalt næringsliv blir rana på denne måten. For det er behandlinga i komiteen og Stortingets plenum som avgjør.
Stortinget
Den som har hang til konspirasjonsteori kan tenke at byråkratan i departementet prøver å presse det regionale bidraget så høyt at kommunen og bedriftan hopper av. Hvis det er sånn, gjør de det i lojalitet overfor statsråd og statsminister! Eg håper det ikke er så ille! Men uansett er det Stortinget som kan rydde opp. Og Stortinget kan ikke legge seg på en praksis der lokalt engasjement og initiativ syltes ned i kostnader! Skal de stoppe flyplassen får de gjøre det med blanke våpen.
Trond Ørjan Møllersen