Hadde sjøfartsdirektoratet gitt tidsavgrenset tillatelse inntil utbedring kunne skje, ville saken vært løst, skriver Jenssen og Skei.
Vi opplever i disse dager et spill om makt og arroganse som nesten savner sidestykke.
Vi reagerer alle på denne uverdige behandling som Olav Andreas Hov og andre reisende i Dønnasambandet blir møtt med, slik det beskrives i Helgelands Blad 20. oktober. Å bli vitne til at mennesker som har vansker med å ta seg fram på egen hånd i trapper, må kjøre lange omveier fordi heisen er i ustand på ferja de skal ta heim, er ugreit. Å bli tilbudt å bli båret opp trappene er ikke et akseptabelt tilbud! Dette er rett og slett utålelig.
Avbøtende tiltak
Folk blir naturlig nok forbanna og oppgitt og retter sinne sitt mot mange. De peker på udugelige politikere, ordførere og fylkesråder, ferjeselskap, antikvarisk ferjemateriell, mm. Alle får passet sitt påskrevet om at ingen gjør jobben sin.
At et møte mellom ei ferje, naturkreftene og en fendervegg går ut over materiell, er hendelser som vi er godt kjent med så lenge det har gått rutetrafikk på kysten. I denne konkrete episoden i Dønnasam-
bandet, der ferja er intakt, men heisen er ute av drift, har man valgt å beholde kapasiteten i sambandet ved å la ferja fortsatt trafikkere sambandet. Ulempen er at man ikke får transportert de med behov for heis, forskriftsmessig opp i salongen.
Naturlig nok må det gjøres noen avbøtende tiltak. Det kan tilbys de som har et slikt behov å sitte i bilen under overfarten. Det er i strid med forskriftene til Sjøfartsdirektoratet. Da må det søkes om dispensasjon fra forskriftene, noe som er gjort, uten at direktoratet vil gi slik tillatelse.
Arroganse og maktbruk
Her er vi ved sakens kjerne. Hadde sjøfartsdirektoratet gitt slik tidsavgrenset tillatelse inntil utbedring kunne skje, ville saken vært løst. Dette ble gjort tidligere med begrunnelse smittevern og Covid 19. Da kom henvendelsen om dispensasjon fra statlige myndigheter. Nå er det en lokal henvendelse med langt mindre omfang, og da finner Sjøfartsdirektoratet det opportunt å statuere et eksempel. Det har de gjort før. Dette oppleves som en arroganse og et maktbruk som er i beste byråkratiske tradisjon, og fullstendig uten evne til å forstå hvem de er her for og skal serve.
Vi er selvfølgelig glade for at vi har et system her til lands som ivaretar sikkerheten til de reisende på en betryggende måte. Men man må forvente at Sjøfartsdirektoratet av og til kan komme ned fra hesten og bruke fornuftig skjønn. Vi mener at sikkerhetsvurderingene som ligger til grunn her er uforholdsmessige. Særlig med tanke på fartøyets størrelse og farvannet det trafikkeres i, vurdert opp mot den risiko det er å sitte i en bil både før og etter den har hatt et opphold på ferja.
Tiltak
Dersom ikke dette kan ordnes opp i raskt, ber vi om at det settes inn reservemateriell, selv om det fører til redusert kapasitet i sambandet. Slik forskjellsbehandling kan ikke aksepteres.
Nils Olav Jenssen
Ordfører, Dønna
Yngve Skei
Driftstyrets leder