• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Helgelands Blad

PÅ KYSTEN SIDEN 1904

  • Nyheter
  • Meninger
  • E-avis
Meny
  • Nyheter
    • Koronaviruset
    • Kultur
    • Sport
    • Næringsliv
    • Samferdsel
    • Sykehus
    • Kommuner
    • Havbruk
    • Offshore
    • Reportasje
    • Politi
    • Mat
    • VALG 2019
    • Trænafestivalen
    • Havnafestivalen
  • Meninger
    • Leserbrev
    • Leder
  • Helgeland
    • Flo og fjære
    • Radio Helgeland
    • Er flyet i rute?
    • Sjekk skiløypa
    • Skipstrafikken
    • Flightradar24.com
  • Folk
    • Minner
    • Gratulasjoner
  • Bildeserier
  • Video
  • Søk i arkiv (fra 2001)
  • Følg oss
    • Twitter
    • Facebook
  • HavPuls
  • Brønnøysunds Avis
  • Tips oss
  • Kontakt oss
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Kjøp enkeltutgaver
  • Kundesenter
  • Hjelp
  • Personvernerklæring
  • Abonnementsvilkår
  • Annonser
  • Ansatte
Leserbrev
3 minutter lesetid

Dønna trenger bedre kommunikasjoner, nå

SKRIVER: Anne Sofie Sand Mathisen. Foto: Frida Amalie Sundberg SKRIVER: Anne Sofie Sand Mathisen. foto: frida amalie sundberg POSITIV: Anne Sofie Sand Mathisen ser fram til Bjørnsmartan. Anne Sofie Sand Mathisen
Anne Sofie Sand Mathisen
Publisert: 23 februar, 2021 11:48
Oppdatert: 23 februar, 2021 11:48

Når skal partiene i Dønna starte arbeidet med det de har lovet i sine partiprogram vedrørende samferdsel i denne perioden?

Mål

Det står det nedfelt:

¤ Opprusting av fergeleiet på Bjørn som hoved-samband.

¤ Oppgradere Fv 828.

¤ Økt frekvens og åpningstid på fergene.

¤ To ferger i sambandet Sandnessjøen-Dønna-Løk-
ta.

¤ NEX-en tilbake til Bjørn.

Tida går

Det er nå gått en tid siden siste kommune og fylkestingsvalg, men vi kan ikke se at disse sentrale nedfelte oppgavene er oppstartet i Dønna kommunestyre.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

I stedet ser en at fastlandsprosjekter tas frem igjen som i beste fall vil kunne bli realisert om 7-10 år, og kanskje lengre.

Den undersjøiske tunellen vil få en stigning på 800 m og vil skape store problemer for trailertrafikken.

Kostnader

Det andre prosjektet med «Øyhopping», fra Engan over til Skorpa, vil kunne bety et enda lengre tidsperspektiv før ferdigstillelse – om det skulle bli funnet realiserbart og enda lenger reisetid til Sandnessjøen for mange om det skulle bli realisert. Økonomien i disse to prosjektene vil bli formidable.

Det er i dag vi trenger et forbedret kommunikasjonssystem og det er det de ulike partiene i Dønna har lovet velgerne sine å arbeide for i denne perioden.

Når starter det arbeidet?

Anne Sofie Sand Mathisen

Dønna

Adresse
Postboks 174
8801 Sandnessjøen

Redaktør
Morten Hofstad

  • Personvernpolicy / Informasjonskapsler
  • Redaktørplakaten
  • Vær Varsom-plakaten
  • PFU

hblad.no lagres regelmessig av Nasjonalbiblioteket. Nettsiden vil bli gjort tilgjengelig som kildemateriale for forskning og dokumentasjon

Helgelands Blad © 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Helgelands Blad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Les mer