Hvordan kan man få respekt for politikere når man ser hva de holder på med. Ordførere som tar beslutninger på egenhånd av så viktige saker som fastlandsforbindelsen for Dønna/Herøy/Alstahaug, uten å orientere sine kommunestyrer, er jo en skandale.
Har prosjektleder Roy Skogsholm og ordfører Talseth og ordfører Larsen begynt å få panikk?
Sør-alternativet
Skogsholm sender søknad/dokumentasjon til fylkeskommunen på et prosjekt som ikke er gjennomgått av de respektive kommunestyrene dette gjelder.
Etter måtene de fremtrer på så virker det som om de har panikk for at Søvik-Austbø-Brasøy prosjektet skal bli vurdert på nytt. Nå når brua over Brasøystrømmen skal bygges på Nordland fylkeskommune og Herøy kommunes bekostning, med hjelp av bompenger, så må jo resten av sørprosjektet bli tilsvarende billigere. Det er vel ingen som er i mot at Brasøya/Husvær får bru. Men at det må ikke bli en bruforbindelse som ødelegger for videreføring av sørprosjektet. Kanskje ikke så fort som Herøy kommune har lovet. Men husk at ei bru på fylkesvei må minimum være 6,5 meters kjørebane. De er jo viden kjent for at de er hurtigarbeidende i det ene og andre, så lenge som at de trenger/slipper å bevise det.
At Skogsholm advarer sine oppdragsgivere om å ruste opp og forbedre Fv 828 er jo et godt eksempel på det. Det finnes da andre samfunn og bedrifter enn bare Silvalen og LetSea på Bjørn som trenger ordentlige og akseptable veier. Men han har kanskje fått i oppdrag å bestemme hva som skal påkostes og gjøres med alle hovedveiene i kommunene Dønna og Herøy.
Regnestykke
Ser at Skogsholm kom med en pris på Austbø/Brasøy alternativet med vei til Dønna (Bjørn) fra 2015 på 8,1 mrd. Hvor har han hentet kalkylen på 4 mrd. for vei fra? Og hva ligger i den? Søvik-Tennvalen var beregnet til 4,1 mrd. i 2014. Og hvem har bestemt at veien skal over Bjørn, når den korteste veien til kommunesenteret (Solfjellsjøen) er på yttersiden av Dønnamannen fra Tennvalen med bru over Gotteløya /Fagervika fra Hestøya?
Kalkulasjonene som han kommer med varierer hver gang han kommer med noe i avisene. Hvor mange beregninger av flytebruprosjektet og tunnelprosjektet har Aas Jakobsen utført ettersom det kommer nye tall hele tiden? Men med en slingringsmonn på 80% er det vel ikke å vente noe annet.
Holdes for narr
At Skogsholm kan holde folk for narr med å ikke vurdere alternativet Austbø/Brasøy på nytt må jo være en skam for politikerne både i Herøy Dønna og Alstahaug kommuner. Men man ser jo at det er mange av dem som ikke eier skam eller har skrupler overfor sine innbyggere. Har innbyggerne i Ura/Novik området blitt orientert om at de kanskje får ei stor bru som nærmeste nabo, og hva det innebærer for nybyggerne?
Miljøforringelse og verditap i millionklassen, pytt pytt.
Apropos tunnel; hvordan greier prosjektleder Skogsholm å komme med så mye faktafeil? En undersjøisk tunnel på over 15 km x 2 = 3 mil ++ til en prislapp på 4,6 mrd. Og da er ikke ferjeutløsningsmidler regnet med heller etter Skogsholms eget utsagn. Slik kan man manipulere med tall når man vil villede folk. Et prosjekt som i 2014 var beregnet til 7-10 mrd. kan bli så mye billigere er jo helt utrolig.
Er det den såkalte sykehjemskalkulatoren som er blitt benyttet igjen eller?
Tøvprat fra Alstahaug
Hva nytte har innbyggerne i Alstahaug kommune av ei flytebru til Herøy/Dønna? Annet enn at beboerne i Ura/Haugerudområdet får et brutårn på ca. 220 meter og kabler som nærmeste nabo og hva det innebærer av støy. Det er 80-90 meter høyere enn det høyeste tårnet på Helgelandsbrua. Legger de brua lenger mot Novika så kommer den i konflikt med flyplassen.
At Alstahaug kommune ikke går i mot flytebru-tunnelprosjektet er fordi de har gått inn i en allianse som gjør dem nesten totalt handlingslammet. Akkurat slik de har vært i sykehussaken. Unnskylder seg med at det er avtaler som er inngått for lenge siden.
Tøvprat!
Har enda ikke sett at ordføreren i Alstahaug har protestert på noe som de andre kommunene har foreslått, selv når det har angått sin egen kommune.
Helt på tryne
At han kommer med at han/de skal arbeide parallelt med Austbø/Herøy sambandet er jo helt på tryne. Hvis det såkalte samferdselsutvalget i Helgelandsrådet får det som det vil så er løpet kjørt for Austbø.
Et godt eksempel på det fra fylkets side er brua fra Vevelstad til Hamnøya som det var snakk om allerede først på 70-tallet. Og hva har de fått? Ingenting på snart 50 år. Men det anfekter vel ikke ordføreren i Alstahaug det minste grann.
Har ordføreren i Dønna fortalt befolkningen at ambulansebilen blir flyttet til Sandnessjøen og ambulansebåten forsvinner hvis de får flytebru eller tunnel. Men det er vel ikke så nøye med det, at tiden for øyeblikkelig hjelp blir forlenget med 20-30 minutter på Dønna. Man får håpe at ikke de eller deres nærmeste som sitter å bestemmer blir rammet. Skyldfølelsen kan jo bli en stor belastning.
Feige kommuner
Hvorfor velger de respektive kommuner å ikke holde allmannamøter om prosjektene med de berørte samfunn og bydeler?
Eller er de for feige til å se/møte sine sambygdinger og innbyggere ansikt til ansikt?
Halfdan Greger