Åpent brev til Nordland fylkeskommune v/fylkesråd for transport og infrastruktur.
Etter at Nordland fylkeskommune vinteren 2020 foreslo å legge ned signalanløpet av Nord-Solvær på Helgelandspendelen, ble det heldigvis besluttet å opprettholde signalanløp onsdag, fredag og søndag, slik at det er mulig å reise fra og til Nord-Solvær disse dagene.
Turister til Myken
Nå i sommer, fra 21.06 til 22.08, blir det imidlertid prioritert å frakte turister til Myken og dermed mistet vi muligheten til å reise på formiddag onsdag og fredag, og det i en periode da det potensielt er flest feriereisende også til Nord-Solvær.
Det har i det siste vært fokus på den nye hurtigbåten Liv Grannes og anløp av noen steder på ruta Sandnessjøen-
Herøysteder-Vega.
I den forbindelse har jeg sett litt på mulighetene for å reise til bl.a. Skogsholmen og Langøy. Skogsholmen er jo litt spesiell i og med at det drives spisested der. Jeg kjenner ikke til hvor mange fastboende det er på Langøy, men i perioden 01.06 til 31.08 så er det daglige signalanløp av Langøy, og det får meg til å tro at det skyldes feriebesøkende.
Når det er mulig å øke tilbudet enkelte steder i ferietida, vil jeg stille følgende spørsmål, og jeg håper at jeg denne gangen får svar:
Når vi mister anløpet signalanløpet av Nord-Solvær onsdag og fredag formiddag, har det vært vurdert å anløpe Nord-Solvær flere dager på ettermiddagsturen fra Sandnessjøen kl. 16.15?
Det er fortsatt ubegripelig for meg og alle i Nord-Solvær at det ikke kan opprettholdes daglige signalanløp, Fredrikke Tønder Olsen stryker fortsatt like forbi kaia.
Eksempel
Et eksempel fra i sommer illustrerer hvor håpløst det egentlig er: En mann og tre barnebarn kom reisende fra Kristiansund og tok Nexen fra Sandnessjøen til Stokkvågen og Helgelandspendelen fra Stokkvågen utover mot Træna lørdag morgen. De skulle til Nord-Solvær, men da båten ikke har signalanløp av øya denne turen, så måtte de bli med til Sleneset, hvor de måtte ordne med skyss til Nord-Solvær.
På denne turen var det ingen som skulle til Sleneset og heller ingen som skulle være med fra Sleneset utover til Lovund og Træna!
Netto
Forslaget om å sløyfe signalanløp av Nord-Solvær, ble begrunnet med mindre overføringer fra staten og at det måtte spares.
Med tanke på det økonomiske nettoresultatet for 2020 for Nordland fylkeskommune, som nylig ble kjent, så burde det være mulig å opprettholde daglige signalanløp av Nord-Solvær.
Jeg minner om at samferdsel er en av fylkeskommunens viktigste oppgaver og at samferdsel jobber for at fylkets innbyggere og næringsliv i Nordland skal ha et godt, hensiktsmessig og miljøvennlig transporttilbud.
Gratis?
Foran høstens valg, har Senterpartiet varslet at de vil arbeide for gratis ferje- og hurtigbåt for steder uten fastlandsforbindelse.
Siden Senterpartiet ønsker å framstå som distriktenes parti, så blir det jo spennende å se framtidige forslag til ruteopplegg for Helgelandspendelen, men man må vel være uhelbredelig optimist for å tro at det gjeninnføres daglige signalanløp av Nord-Solvær, eller?
Svein Åsen
Nord-Solvær