Åpent brev til Avinor, og samferdselsminister Knut Arild Hareide
Naturvernforbundet har helt fra planene for Polarsirkelen Lufthavn ble lansert forsøkt å få belyst de miljømessige konsekvensene ved etableringen. Vi må fortsatt konstatere at denne kunnskapen i stor grad ikke foreligger. De biologiske utredningene er mer enn 10 år gamle (2008 og 2010). I henhold til oppdaterte krav og retningslinjer for slike utredninger gitt i Forskrift om konsekvensutredninger fra 2017, så gjelder ifølge forskriftens §28, sitat: «Hvis det går lang tid fra gjennomført høring av konsekvensutredningen til tidspunkt for endelig vedtak, skal ansvarlig myndighet forvisse seg om at oppdatert kunnskap legges til grunn for sluttbehandling av saken, jf. §29.». Disse over 10 år gamle konsekvensutredningene har helt åpenbare mangler:
Ingen analyser
For det første foreligger overhodet ingen analyse av hvor store CO2-utslipp det blir fra alle de punkterte/ødelagte myr- og våtmarksområdene på Hauan i tiår framover, inkludert fravær av CO2-fangst fra de samme ødelagte myrene og våtmarkene.
Kartmaterialet viser at ca. 30% av tiltaksområdet er dekket av myr, og georadarundersøkelser fra 2008 estimerte dybden av myrene på inntil 7 meter.
For det andre drøfter ikke utredningene hvor mye vannavrenning med surt vann (lav pH) som kan renne fra de samme punkterte myrene/våtmarkene og påvirke produksjonen i Ranaelva som er et nasjonalt laksevassdrag. Det er kun kjemisk avrenning av nitrogen fra sprengstoff og formiat- og glycolholdig overvann i driftsfase samt partikkelavrenning i anleggsfasen som er analysert, men bagatellisert.
Avinors forprosjekt fra 2015 side 23 kommenterte de usikre grunnforholdene slik: «Ny lufthavn Mo i Rana er av Avinor klassifisert i sårbarhetsklasse 3, dvs. at resipientene for avrenning fra lufthavnen er ansett som sårbare. Det er bl.a. ørret- og lakseførende elver og bekker i området, og det er forekomster av karsk og svakhetssoner som gjør at en ikke vil kunne ha fullstendig kontroll på avrenningssituasjonen.»
Også Klima- og miljødepartementet påpekte i 2015 at kunnskapen om konsekvenser for vannmiljøet og det nasjonale laksevassdraget Ranaelva er dårlig belyst. Disse kunnskapshullene er det fortsatt ikke gjort noe med. For det tredje vil tiltaksområdets status mtp. den gjeldende rødlista for truede arter og naturtyper forbli ukjent uten en ny konsekvensutredning. Til opplysning oppdateres artsdatabankens rødlister i disse dager, dvs. for tredje gang siden 2010.
Mangler planverk
Naturvernforbundet i Rana og Omegn ser med stor bekymring på at det mangler oppdaterte utredninger for Polarsirkelen Lufthavn før prosjektet igangsettes.
Det må på plass et konkret og skriftlig planverk som sikrer en miljømessig forsvarlig gjennomføring av arbeidene med flyplassen før spaden settes i jorda. Et godt planverk vil også gi muligheter for å evaluere om miljømålene nås underveis i prosjektet. Konsekvensutredninger og kartlegginger er viktige verktøy. Disse verktøyene må brukes for å få på plass kunnskapsbaserte løsninger ved gjennomføringen av prosjektet som sikrer miljøet. Hvis ikke miljøutredningene gir konsekvenser for gjennomføringen av prosjektet, er det vanskelig å se at miljøet faktisk blir hensyntatt av utbygger.
Med erfaringer fra flere større energi- og samferdselsprosjekter i Nordland friskt i minne, er vi bekymret for den praksis som har etablert seg for å håndtere miljøutfordringer.
Etter at skaden har skjedd
Kort oppsummert er vårt inntrykk at når det gjelder klima og miljø, så blir «veien til mens man går». Utslippstillatelser og søknader om endring av prosjektene kommer gjerne på løpende bånd underveis i byggingen og noen ganger med store kostnadsoverskridelser som konsekvens, jf. Evenesutbyggingen.
Avbøtende tiltak kommer gjerne som en ettertanke når prosjektene er avsluttet og skaden har skjedd. Vår vurdering er at dette er uttrykk for nedprioritering av miljøhensyn ved gjennomføringen av prosjektene, og generelt dårlig prosjektstyring. Denne tilnærmingen til miljøutfordringer i større samferdselsprosjekter degraderer i praksis miljølovgivningen til et annenrangs lovverk og hvor utbyggere aktivt benytter seg av at det er enklere med tilgivelse enn tillatelse fra myndighetshold.
Naturvernforbundet i Rana og Omegn forventer at Avinor etterlever sin egen miljøpolicy hvor det heter: «Avinor skal vektlegge og integrere miljøhensyn tidlig i planlegging og gjennomføring av prosjekter og ved innkjøp av produkter og materialer. Utbyggingsprosjekter skal gjennomføres med sterkt miljøfokus.» (https://avinor.no/konsern/miljo-og-samfunn/miljomal/)
Vårt krav
Naturvernforbundet i Rana og Omegn krever at Avinor følger Forskrift om konsekvensutredninger fra 2017 og sørger for at det foreligger oppdaterte, realistiske, kunnskapsbaserte og kvalitetssikrede planer for avbøtende tiltak for natur- og miljø før arbeidet med Polarsirkelen Lufthavn igangsettes. Hensynet til naturmiljøet og klimagassutslipp må prioriteres og integreres i arbeidet fra start og være en prioritert oppgave ved gjennomføringen av prosjektet.
Frode Solbakken
leder Naturvernforbundet i Rana og omegn