• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Helgelands Blad

PÅ KYSTEN SIDEN 1904

  • Nyheter
  • Meninger
  • E-avis
Meny
  • Nyheter
    • Koronaviruset
    • Kultur
    • Sport
    • Næringsliv
    • Samferdsel
    • Sykehus
    • Kommuner
    • Havbruk
    • Offshore
    • Reportasje
    • Politi
    • Mat
    • VALG 2019
    • Trænafestivalen
    • Havnafestivalen
  • Meninger
    • Leserbrev
    • Leder
  • Helgeland
    • Flo og fjære
    • Radio Helgeland
    • Er flyet i rute?
    • Sjekk skiløypa
    • Skipstrafikken
    • Flightradar24.com
    • Solgte boliger
  • Folk
    • Minner
    • Gratulasjoner
  • Bildeserier
  • Video
  • Søk i arkiv (fra 2001)
  • Følg oss
    • Twitter
    • Facebook
  • HavPuls
  • Brønnøysunds Avis
  • Tips oss
  • Kontakt oss
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Kjøp enkeltutgaver
  • Kundesenter
  • Hjelp
  • Personvernerklæring
  • Abonnementsvilkår
  • Annonser
  • Ansatte
Leserbrev
2 minutter lesetid

Alstenfjorden og politikerne

Kartet viser et omtrentlig bilde på hvor en mulig vegtrasé kan gå via spissen av Nord-Herøy og mot Lauvøya og Skorpa, samt fra Hestad på Dønna. Kart: Karsten Arntsen, Helgelands Blad
Knut Skorpen
Publisert: 12 januar, 2021 10:22
Oppdatert: 12 januar, 2021 10:22

Leonid Rødsten tar i leserinnlegg av 6.1. bruddstykker av konseptvalgutredningen av 9.2.2015 ut av sin sammenheng.

Det kan ikke få stå uimotsagt.

Kort ferge

På s. 99 av utredninga sammenfatter vegvesenet slik: «Det er store forskjeller på de prissatte samfunnsøkonomiske virkninger. Konsept 0+ og konsept 4, Kort ferge kommer best ut, deretter tunnelkonseptet og flytebrukonseptet. […] Ut fra netto nytte pr. investert budsjettkrone kommer Kort ferge og Tunnel best ut.» Ved en ny gjennomgang av utredninga fra 2015, vil nye krav til CO2-utslipp være at argument mot «Konsept 0+» og lange fergestrekk.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Tunnel vanskelig

Når vi også må konstatere at konseptet «Tunnel» kan bli vanskelig å realisere, står «Kort ferge» igjen som det beste. Og dette vil det være mulig å få gjennomslag for, takket være politikere som går ut av skyttergravene, får et videre oversyn og finner omforente løsninger.

Man kan bli optimist av mindre.

Knut Skorpen

Adresse
Postboks 174
8801 Sandnessjøen

Redaktør
Morten Hofstad

  • Personvernpolicy / Informasjonskapsler
  • Redaktørplakaten
  • Vær Varsom-plakaten
  • PFU

hblad.no lagres regelmessig av Nasjonalbiblioteket. Nettsiden vil bli gjort tilgjengelig som kildemateriale for forskning og dokumentasjon

Helgelands Blad © 2021 · Løsningen er designet og utviklet av Hamar Media - hamarmedia.no

Personvern og cookies

Helgelands Blad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Les mer