Leonid Rødsten tar i leserinnlegg av 6.1. bruddstykker av konseptvalgutredningen av 9.2.2015 ut av sin sammenheng.
Det kan ikke få stå uimotsagt.
Kort ferge
På s. 99 av utredninga sammenfatter vegvesenet slik: «Det er store forskjeller på de prissatte samfunnsøkonomiske virkninger. Konsept 0+ og konsept 4, Kort ferge kommer best ut, deretter tunnelkonseptet og flytebrukonseptet. […] Ut fra netto nytte pr. investert budsjettkrone kommer Kort ferge og Tunnel best ut.» Ved en ny gjennomgang av utredninga fra 2015, vil nye krav til CO2-utslipp være at argument mot «Konsept 0+» og lange fergestrekk.
Tunnel vanskelig
Når vi også må konstatere at konseptet «Tunnel» kan bli vanskelig å realisere, står «Kort ferge» igjen som det beste. Og dette vil det være mulig å få gjennomslag for, takket være politikere som går ut av skyttergravene, får et videre oversyn og finner omforente løsninger.
Man kan bli optimist av mindre.
Knut Skorpen