Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum feide gjennom Helgeland, fredag, på sin valgkampturne som skal ta ham nedover hele kysten, og gjennom innlandet, før stortingsvalget 13. september.
I bagasjen har han stabler med utspill og forslag, flere av den høyst populistiske sorten. «Kutt regjeringskvartalet, og gi pengene til Nord-Norge» er direkte dustete.
Men ett av forslagene gir vi helhjertet støtte; halvering av prisen for flybilletter.
Stortinget samlet seg i vår om å kutte prisene på ferjebilletter med 25 prosent. Men flybilletter på kortbanenettet har ingen gjort noe med.
Med dagens situasjon snakker vi om en ekstra «skatt» på reiser til og fra Helgeland, Lofoten/Vesterålen, Finnmark, og deler av Vestlandet – definert som en merkostnad sammenlignet med gjengs reisekostnad mellom de største stamflyplassene.
Et priskutt på kortbanenettet vil være et ekstremt treffsikkert virkemiddel for å stimulere bedrifter og bosetting. Sp har beregnet priskuttet til en kostnad for staten rundt en halv milliard kroner.
Vi er nær en revolusjon på kortbanenettet.
Avinor er i gang med forberedelser til neste generasjon kortbanenett. Ifølge Teknisk Ukeblad arbeides det med et tresifret antall konsepter for lavutslipps fly, flere av disse vil være skreddersydd for det norske kortbanenettet.
Med lavere billettpriser vil man stimulere trafikk vekk fra veiene, hvis innenriks familiereiser med fly igjen blir konkurransedyktig med bil.
Det geniale med kortbanenettet er at flyene går der folk faktisk bor, slik at transportkostnad og belastning ved å frakte seg til og fra flyplass reduseres dramatisk.
Widerøe-sjef Stein Nilsen samarbeider med Rolls Royce om neste generasjon fly, basert på kortbanenettet: «I dag transporterer vi folk fra et sted de ikke er, til et sted de ikke skal».
Trafikkforsker Kjell Werner Johansen liker tankemåten til Widerøe-sjefen, og sier ideene har størst relevans langs kysten, der reiseavstander er kort med fly, men lang med bil.
Dyre flybilletter har vært et kjerneargument bak det håpløse flyplass-prosjektet i Rana. Blir bare flyplassen stor, skal billettprisen bli liten, blir vi fortalt.
Som kjent har ikke denne påstanden støtte i noen av de offentlige utredningene som har blitt laget de siste årene. Det er derfor viktig å lukke ørene når debatten kommer om hvorvidt kortbanenettet har gått ut på dato.
Et offentlig bidrag til priskutt på billettene, sammen med neste generasjon fly, vil vise seg å bli et stort løft for kommunikasjoner i distrikts-Norge.
Vi har sagt det før: Kortbanenettet kan om få år være et hypermoderne trafikksystem.