(Publisert 14. september)
Alstahaug kommune har sendt forslaget «Strategiplan for regionsenter Sandnessjøen» ut på høring til alle som måtte ha meninger, med svarfrist 8. oktober.
Planen er en oppfølging av et byromseminar som ble holdt i 2016, som drøftet utfordringer og muligheter knyttet til å skape gode møteplasser i regionsenteret. Seminaret løftet fram mye bra, og fant også forbedringspunkter.
De siste månedene har vi sett to hendelser som synliggjør hvor viktig det er å ha god dialog og planlegging rundt utviklingen av regionsenterfunksjoner.
Sommerfestivalen «Havna på Kaia» sprang ut av ideer og visjoner hos arrangørene. Uten at sentrum ved sjøen egentlig er tilrettelagt for slike arrangementer, fant man fram til et sted og en teknisk løsning som fungerte så godt som mulig, etter forutsetningene.
Det er sjøfronten sommerstid som «er» Sandnessjøen.
Det er der folk vil være når sola senker seg over Dønnamann, og båtene søker til kai. Arrangementene ble så vellykket at det nå har blitt vanskelig å forestille seg at tilbudet ikke skal fortsette i lignende form. Men sjøfronten mangler bedre tilrettelegging for slik aktivitet.
Det handler om fysisk plass til scene, telt, og arena, og kanskje også samspill med torghandel. Og det handler om hensynet til parkering og allmenn ferdsel.
Den andre saken er den trasige situasjonen rundt kultur-initiativet i Vågen, som foreløpig er fastlåst med at leietakerne – Fyret, og et kunstnerverkested – er oppsagt av Helgeland Havn.
Vi registrerer at kommunepolitikere engasjerer seg, og Helgeland Havn signaliserer vilje til å finne en løsning.
Slik vi ser det er krisen et resultat av manglende helhetstenkning, og grundig dialog med alle involverte parter i forkant.
Har kommunen snakket grundig nok med havneselskapet, og har havneselskapet signalisert grundig nok hvilken utvikling de forventer i havnetrafikken?
Og har eventuelle motstridende interesser blitt godt nok kommunisert til ildsjelene som allerede har gjort en stor jobb for å blåse nytt liv i Vågen-bygningene?
Havnetrafikken har økt raskere enn man forventet for bare kort tid siden. Og trafikken vil være i konstant friksjon med kulturaktiviteter i Vågen. Det jobbes med kaiplaner i Vågen, som kan øke trafikken ytterligere.
Vi mener derfor det beste vil være, slik situasjonen har blitt, at kommunen og Helgeland Havn tar ansvar for å finne et bedre egnet sted, og at all innsats som allerede er lagt ned av kulturarbeiderne, blir kompensert fullt ut.
En grundig høringsrunde om regionsenterplanen kan kanskje brukes til å finne gode løsninger.