Regjeringen Støre hadde en knapp måned på seg til å lage et eget budsjettforslag. At det ikke lar seg gjøre å innfri alle løfter og målsettinger gitt til velgerne i valgkampen, forstår de fleste. Men analysene av løfter innfridd/ikke innfridd er interessant lesning. Enkeltsak mest egnet til irritasjon er kutt av feriepenger til permitterte under pandemien.
Dette kan være en velegnet sak å gi etter på når det nå skal forhandles med SV for å få flertall i Stortinget.
Vi er særlig opptatt av at Senterpartiet gjorde det til en hovedsak å halvere billettprisene på kortbanenettet. Vi har over flere uker utfordret departementet på om de vil gripe inn i anbudsutlysningen for å fly to nye år. Forrige regjering foreslår i anbudsutlysningen å senke minstekravet til antall seter med rundt ti prosent.
Vi lever fortsatt med korona-ruter, som betyr halvparten av daglige avganger sammenlignet med normale tider, en unntakstilstand.
Men Støre-budsjettet inneholder null kroner til priskutt, null signaler om at man vil endre anbudsutlysningen som vil låse trafikkmønsteret fram til våren 2024, i sum null tiltak for å styrke kortbanenettet. Til alt overmål foreslår regjeringen å gjeninnføre flypassasjeravgiften, som gjør flybillettene 80-214 kroner dyrere. I sum er dette elendig, og et svært skuffende brudd med løfter gitt – spesielt fra Senterpartiet.
Sp-løftet om å bruke statlige penger på å senke prisene er nemlig det enkle grepet som kan løse det mest presserende med kortbanenettet; de høye billettprisene.
Hurdal-plattforman har et helt avsnitt med velvilje for kortbanenettet. Kortbanenettet er et genialt konsept, men har blitt vanskjøttet over lengre tid med fallende frekvens (antall avganger) og økende prisgap til stamnettet.
Mener man alvor med å gi reiseliv og bedrifter i distriktene en håndsrekning, så er noen få hundre millioner i økte tilskudd løsningen.
Budsjettforslaget kunne ikke unngå å få med noe om ferjepriser, men der må man ha lesebrillene på, for her juges det grundig og godt.
Stortinget vedtok før ferien å kutte prisene 25 prosent, et kutt som allerede er satt ut i livet. Når regjeringen nå foreslår å kutte 30 prosent, så bidrar de kun med fem prosent – på toppen av tidligere vedtatt kutt. Men sånn er vel politikken, «du må selge de bæra’ du har», som Petter Stordalen lærte av sin far, torghandleren.
Vi vil ikke gi opp å plage regjeringen med sine gode forslag om kortbanenettet –
som de så langt ikke har fulgt opp.