Statsministerens foreløpige, og høyst ufullstendige, løfter om penger til flyplass, har blitt fulgt av offentlige sorgarbeid og politiske partilag i oppløsning.
Etter 14 år med diskusjon er det naturlig.
Det store bildet ser ut til å være at regjeringen tenker; sykehus til Sandnessjøen, flyplass til Rana.
Da forslaget om Hauan kom i 2007, var både Stokka og sykehuset i Sandnessjøen truet.
I det perspektiv skal vi på ytre Helgeland være uhyre godt fornøyd.
Nytt sykehus til Sandnessjøen trumfer ny flyplass og batterifabrikk i Rana i et langsiktig samfunnsmessig perspektiv. «Vi» sikrer samtidig Stokka, og samtidig hundrevis av statlige kompetansearbeidsplasser på sykehuset, i hundre år.
For det er ikke sånn som BI-professor Espen Andersen sier til NRK: «(folk i Sandnessjøen) får kjøpe seg en bil med firehjulstrekk» (for å komme seg til flyplass i Rana).
Tosken.
Det foregår hokus-pokus på høyt plan rundt finansiering til et flyplassprosjekt som er dømt nord og ned av «alle» som ikke er betalt av PLU. Det handler om objektive tall, som vi ikke trenger gjenta.
Men politikk trumfer av og til sunn fornuft, og da må noen betale – i dette tilfelle skattebetalerne og flypassasjerer over hele Norge.
Siden finansieringsopplegget for Hauan ikke er på plass, og Bodø skal bygges, er det fortsatt uklart om, eller når, Hauan faktisk kommer.
Arne Langset (representant By og Land i Alstahaug kommunestyret) har satt kursen videre i en retning vi støtter: «Jeg er opptatt av at vi arbeider strategisk for å forsvare og utvikle produksjonen over Stokka».
Alstahaug har gjort et kupp gjennom å bidra til finansiering av utbyggingen på Stokka til en kapasitet for mange tiår med trafikkvekst.
Politikerne har i fortsettelsen en svært viktig oppgave med engasjere seg i ruteplanlegging. Alstahaug og Brønnøy har allerede levert felles ruteforslag for ny anbudsperiode på kortbanenettet, der det tas til orde for åtte daglige ankomster, og deling av rutene mellom de to kystbyene.
Det er slik man må jobbe framover.
En storflyplass i Rana vil først og fremst bli trafikkert av små fly, tilknyttet FOT-rutene.
Et eventuelt stort jetfly på ei Oslo-rute, som er den våte drømmen til ranværingene, kan kanskje droppe ned på fredager og mandager for å fange opp ukependlere og fritidsreiser.
Turistene vil som kjent ut på kysten.
Den trafikken jobbes det allerede godt med å sikre – over Stokka.