Kriserammede Avinor har varslet Samferdselsdepartementet om at flyplass-prosjektet i Bodø kan bli inntil ett år forsinket. Anbud på prosjektet skulle vært sendt ut i august, men Avinor varsler nå at de vil utsette anbudsutlysningen til januar neste år.
Årsaken til utsettelsen er at avtaler om finansiering ikke er på plass.
«Ny flyplass i Bodø ligger bare delvis inne i Avinors investeringsplaner, og er ikke ansett som en bedriftsøkonomisk lønnsom investering», skriver Avinor-sjefen i et brev til samarbeidspartnerne Bodø kommune og Nordland fylkeskommune i august.
Ifølge brevet har planen vært at staten skal bidra med 2,5 milliarder, og Avinor med 1,5 milliarder, til sammen fire milliarder.
Total kostnadsramme for prosjektet er beregnet til 6,55 milliarder. 2,55 milliarder mangler i finansieringsopplegget.
Avinor har gjennom pandemien tapt nesten en milliard kroner – hver måned, og retur til normal aktivitet (og normale regnskaper) kommer til å ta sin tid.
I brevet fra 21. september, som varsler utsatt anbudsprosess, skriver Avinor-sjefen rett ut at anbudsutlysning er avhengig av avtaler mellom partene, «samt formelle beslutninger i partenes styrende organer».
I Bodø-mediene leser vi litt forskjellige unnskyldninger for at lokale bidrag i milliardklassen ikke har kommet på bordet. Og det skrikes opp om at departementet må ta affære.
Vi har spurt Avinor om hva som var avtalt: «Planen er at midlene skal komme i form av en ekspropriasjonserstatning ved salg av eiendom når den gamle flyplassen stenges», skriver Avinor i en melding til Helgelands Blad.
Avinor har lang erfaring med løfter om lokal medfinansiering av flyplass-prosjekter.
«Vi møter dette overalt, penger loves – men de kommer aldri», sa en sentral Avinor-kilde til Helgelands Blad for en stund siden.
Unntaket måtte være utbyggingen på Stokka der Alstahaug kommune tok sin del, og prosjekt ble det.
Det vi ser tegnene til i Bodø nå, er varsler om løftebrudd. Bodø kommune er i dyp økonomisk krise med underskudd på driften (2020) og gjeld som med fortsatt underskudd truer med å bli uhåndterlig.
Flyplass-milliarden er ikke der.
Og så var det våre venner i Rana, da. Regjering og storting (og Avinor) har forutsatt lokal med-finansiering på 600 millioner kroner.
Men blekket var ikke tørt på Nasjonal transportplan i vår, før ranværingene begynte å trekke seg. De vil i første omgang ha fradrag for de nesten hundre millionene som er svidd av på tøv og tøys gjennom mer enn et tiår med flyplass-sirkus. Og bidraget fra det bejublende «næringslivet» er ikke der.
Avinor har så langt svart at de vil ha en ny reguleringsplan fra kommunen.
Vi venter på resultatet av en eventuell anbudsrunde, kanskje et års tid fra nå.
Det blir ikke billig.