El-bilene er massivt subsidiert av staten gjennom avgiftsfritak.
Ikke bare blir det mindre penger til veibygging, men med statens inntektstap vil elbilene også utkonkurrere kollektivtrafikken. Direktør Bjørne Grimsrud i Transportøkonomisk institutt (TØI) kommer med en advarsel etter Arendalsuka, der elbilmedaljens bakside var et ikke-tema i politikerdebattene.
Problemstillingen er faktisk ganske oversiktlig. Før elbilene for alvor rullet inn på markedet, i 2005, forsynte bilavgiftene statsbudsjettet med 70 milliarder kroner årlig. Avgiftene har bidratt til å drifte samferdselssektoren og gjennomføre en rekke store prosjekter innen vei, bane og annen infrastruktur.
Nå har elbilfordelene redusert avgiftsinntektene til 40 milliarder.
Om ti år anslås beløpet til 20 milliarder, og innen den tid skal det meste av en Nasjonal Transportplan til 1215 milliarder kroner forutsetningsvis være fullført. Planen rommer en rekke svært ambisiøse tiltak, fra store vei- og baneprosjekter til billigere ferge- og flybilletter, pluss ett usedvanlig latterlig flyplassprosjekt.
Samtidig kan staten få mindre inn fra oljevirksomheten, mens en økende andel eldre i befolkningen gir økte utgifter. Strammere budsjetter, er derfor blitt et tverrpolitisk mantra, om enn ikke så mye mer foreløpig.
Å subsidiere og favorisere elbilkjøpere på bred front er en politikk med bred oppslutning.
Og politikken har virket, naturlig nok. I EU-landene utgjorde el-andelen i nybilsalget 7,5 prosent i andre kvartal, en dobling fra samme periode året før – men småtterier sett opp mot foregangslandet Norge, hvor nærmere to av tre nye biler nå er helelektriske.
CO2-utslippene går ned. Men det gjør også avgiftsinntektene på statsbudsjettet, mens behovene – på veisektoren, for eksempel – i alle fall ikke blir mindre selv om elektriske biler erstatter fossildrevne.
TØI-sjefens advarsel er på sin plass. Staten kan sitte igjen med «luftpenger» til kollektivtrafikken og alle de andre ambisiøse tiltakene i Transportplanen, som dermed vil miste sin betydning som sentralt styringsdokument. Hvordan sluse inn elbilen også på den statlige inntektssiden, på forsvarlig og forutsigbart vis?
Debatten må gis større plass, helst før valget. Elbilpolitikken er internasjonalt enestående, men kan i det lange løp ikke være budsjettmessig enøyd.
Og alle som vurderer å kjøpe el-bil bør være forberedt på at avgiftsfesten ikke kommer til å vare evig.