Prosjektledelsen for ny flyplass i Rana har lagt opp til et dristig spill om prislappen for prosjektet. Spillet reiser spørsmålet: Hvor går grensen for korrupsjon?
Oppdatert 13. april: I dagens høring på Stortinget gjentok Rana-ordfører Geir Waage at Rana kommune vil bidra med 450 millioner, og «næringslivet» vil bidra med 150 millioner, til sammen 600 millioner, men under forutsetning at «kontrakten» med PEAB blir benyttet.
Det re-aktualiserer vår kommentar fra før påske:
Sagaen om flyplass på Helgeland har fått lov til å versere på 14. året. En gjenganger har vært prisen for prosjektet, og hvem som skal betale.
I etterkant av at Stortinget for fire år siden sa seg villig til å sette av 1,47 milliarder, og Rana kommune var villig til å bla opp 300 millioner, til sammen nær 1,7 milliarder, arrangerte Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS i fjor en «anbudsrunde», der de inviterte entreprenører til å levere tilbud på prosjektet.
Kommunen gikk til det høyst uvanlige skritt å legge på bordet 15 millioner kroner (!) til dem som måtte ønske å legge inn tilbud.
Det kom inn et tilbud, fra PEAB, på – overraskende – 1,7 milliarder kroner. PEAB forlangte en såkalt vedståelsesfrist for å stå ved tilbudet, som utløp rundt årsskiftet i år.
Rana kommune har lagt ytterligere fem millioner på bordet for å få PEAB til å vedstå seg «tilbudet» fram til 1. juli i år.
– Useriøst
En representant for en større aktør i anleggsnæringen fortalte i etterkant til Helgelands Blad at de valgte å ikke legge inn tilbud på Hauan-prosjektet, fordi anbudsgrunnlaget ble vurdert som «helt useriøst».
Eksempel: Da Avinor regnet på prisen for ny flyplass i Hammerfest, opererte de med en massepris på 135 kroner per kubikkmeter. PLU-prosjektet har brukt en pris på 70 kroner, ifølge et dokument fra Hammerfest kommune. Når mange millioner kubikkmeter løsmasse og fjell skal håndteres, gir slike prisforskjeller store utslag i sluttsummen.
Innholdet i Hauan-«tilbudet», som utløper 1. juli, er ikke kjent for offentligheten. «Tilbudet» skal for tiden angivelig være gjenstand for vurderinger av flere parter, både juridisk og økonomisk.
Avinor holder på sin side døra åpen for å gjennomføre en helt ny anbudsprosess.
Noen høyere?
Avinor har prisjustert sitt forprosjekt fra 2015 til 2021-kroner, og kommer til at prosjektet vil koste 2,827 milliarder kroner.
Helgelands Blad gjenga tirsdag en ny prisvurdering fra Concreto, knyttet til KS2-prosessen i regi av Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet: 3,3 milliarder.
PLU svarer at prosjektet blir dyrere, om man ikke hopper på «tilbudet» fra PEAB (som Rana kommune har betalt for)!
Vi stiller derfor spørsmålet: Når tenderer denne formen for «anbudprosess» over til det som minner mer om korrupsjon (eller skal vi si: «påvirkningshandel»)?
Legg så til at absolutt alle konsulentrapporter som er laget, advarer mot prosjektet i lys av beregnet negativ samfunnsnytte.
Concreto, som den siste i rekken, slår til og med fast at selv om man legger ned Stokka og Kjærstad vil ikke Hauan-prosjektet oppnå positiv samfunnsnytte!
Kun rapporter PLU har betalt for kommer ut med positiv nytteverdi.
Stor avstand
Regjeringen har foreslått for Stortinget å sette av 1,8 milliarder kroner. Det mangler enn så lenge 1,5 milliarder kroner opp til prisen Concreto mener er realistisk.
Hva prosjektet faktisk kommer til å koste, og hvem som faktisk skal betale, vet vi faktisk fortsatt ikke – et par måneder før Stortinget skal ta stilling til ny Nasjonal transportplan.