Flyplass-saken holdt på å ende som et nummer i Sirkus Arnardo.
Men da grep Erna inn, og skrev ut en åpen sjekk til ny flyplass i Rana.
Flyplassen skal nemlig koste hva den koste vil.
At statsminister Erna Solberg har bestemt seg for å bygge ny flyplass i Rana, har vi hørt i lengre tid. Spørsmålet har vært: Hva vil dette eventyret koste, og hvem skal betale.
Før helga kom de første signalene om at «noe» var på gang, da NRK siterte fra et til da «hemmelig» brev fra embedsverket i Samferdselsdepartementet til Rana kommune, som slo fast:
«Samferdselsdepartementet vil foreslå ei styrings- og kostnadsramme som er tilstrekkeleg. Det lokale bidraget er låst til 600 mill. kr. Dei lokale bidragsytarane vil derfor ikkje bere noko av risikoen ved ein eventuell kostnadsauke i byggjeperioden».
Embedsverket i departementet tar altså i brevs form ansvaret for at alle regninger i prosjektet blir betalt, samme hvor store regningene vil bli – en blank sjekk, formulert i et brev som til da var unntatt offentlighet.
Helgelands Blad rettet en henvendelse til departementet som lå på departementets bord mandag morgen.
Vi ville vite hvilken hjemmel og politisk ryggdekning embedsverket har hatt for å garantere for flere milliarder prosjektkroner – før Stortinget har fått saken.
Svaret fra samferdselsminister Knut Arild Hareide landet i Helgelands Blad klokka 12.55, mandag, og Hareide benyttet anledningen til å ta det hele og fulle ansvaret for det nevnte brevet, et ansvar han kan fortelle oss tilligger statsråden etter Grunnloven, intet mindre.
En skikkelig flause ble forsøkt avverget.
Men det skulle gå bare et par timer til før NRK rapporterer at regjeringen gir 3,3 milliarder kroner til Hauan-prosjektet.
Og blir prosjektet enda dyrere må Avinor ta den ekstra regningen!
Det nye er at de 3,3 milliardene skal komme i en egen sak til Stortinget (proposisjon).
Slik styrer man unna brysom konkurranse fra andre prosjekter og prioriteringer, slik situasjonen hadde blitt hvis foreslått som en del av revidert nasjonalbudsjett som skal komme 11. mai.
Viktig forskjell: Erna steppet inn, åpnet Oljefondet, og avverget kaos.
Regjeringen tviholder fortsatt på at Rana kommune og private aktører skal bla opp til sammen 600 millioner til prosjektet. Nå gjenstår bare det private spleiselaget (150 millioner) og godkjenning fra ESA før byggingen kan starte.
Det ordner seg sikkert, det også.
Og inntil videre kan entreprenørnæringen gni seg i nevene: Prosjektet har med et trylleslag blitt minst dobbelt så dyrt som «kontrakten», levert i fjor vår. Og blir flyplassen enda dyrere, er det bare å sende regning til Avinor.
Hilsen Erna.
PS.
Statssekretær Ingelin Noresjø fra Fauske sier hun «vet» at på andre steder i regionen er man bekymret for hva pengesluket på Hauan vil bety for de øvrige flyplassene. Hun er «tydelig på» at ingen flyplasser skal legges ned, fordi hun har fått med seg at flyplassene «er viktig for lokalbefolkningen, bedrifter, og helsevesen». Og den garantien har en varighet «så lenge denne regjeringen sitter», sier Norsjø til NRK.
Noresjø kan si dette med visshet om at hun er tilbake der hun kommer fra, når gnålet om mangel på penger til flyruter starter – en naturlig følge av at myndighetene nå med åpne øyne tilfører en enorm kostnadsøkning inn i trafikksystemet, slik alle offentlige utredninger – og styret i Avinor – har advart mot.
DS.