KRONIKK: Hurtigruten Bergen – Kirkenes har en spesiell klang for kystfolk, og særlig i Nord-Norge.
Det var Nordland som begynte gjennom Vesterålske i 1893. Og Stokmarknes har et hurtigrutemuseum som skal ha nyåpning med statsrådbesøk 28. august. Tradisjonen viser seg ved anløp av 34 små og store havner, nesten halvparten i Nord-Norge. Og Havila Kystruten har valgt navn for sine fartøy fra Bergenskes stjernebilder fra slutten av 1800-tallet og oppover.
I kontrakten med staten som utløp ved nyttår, var Hurtigruten AS eneste operatør. Fra nyttår skulle en ny tiårskontrakt med Samferdselsdepartementet begynne, med Havila Kystruten AS i tillegg til Hurtigruten. Kontrakten har en ramme for statlige tilskudd på åtte milliarder kroner, som fordeles på Hurtigruten med sju fartøy og Kystruten med fire.
Utsettelse
Departementet har godtatt at Kystruten først skal begynne seiling i oktober. Dette skyldes restriksjonene på reiselivet og tilhørende problemer med levering av norsk utstyr, men også at byggingen av båter er forsinket. Et verft i Spania skulle bygge to, men fikk problemer etter at byggingen var begynt. Havila hadde betalt inn opp mot 400 millioner kroner i forskudd, og det har endt med en rettssak som først er berammet til 20. juli neste år i London.
Alle fire leveres nå av tyrkiske Tersan, som alt har bygd en rekke elektriske ferger for Havilas datterselskap Fjord1. Kystruten var forberedt på å sette inn erstatningsfartøy fra nyttår 2021. Billettsalget er begynt, og den første, «Havila Capella», er beregnet å komme til Norge i slutten av august, hvor den skal sertifiseres m.m. for passasjerfrakt. De regner med å starte fra Bergen i slutten av september, og seinere i år følger den andre.
Innovasjon
Sæviks Havyard i Sogn har stått for designet. Det har vært noen teknologiske utfordringer for prosjektet. Den viktigste er departementets krav om 25 prosent reduksjon i CO2-utslipp, som blir oppfylt gjennom LNG som drivstoff og batteripakker som gjør at båtene kan gå fire timer på strøm. Gassmotorene er levert av Rolls-Royce Bergen Engines. Batteri er en fordel når båtene skal innom havner og verdensarvfjorder på Vestlandet.
– Med 120 ansatte på hver båt er hver av dem for storbedrifter å regne etter sunnmørske forhold, sier direktør Arne Johan Dale i Havila Kystruten.
For å finansiere nybyggene på til sammen over 4 mrd. kroner, har selskapet hentet inn en halv milliard i egenkapital gjennom Oslo Børs, hvor Kystruten ble notert 3. august. Havila Kystruten har også sikret seg 22 millioner til hver båt fra Enova, og midler også fra NOx-fondet for å redusere utslipp av svovel og nitrogen.
Fra fisk til ferdsel
Familierederiet Sævik i Fosnavåg har gått gradene fra fiskebåt til offshore, verftsindustri, samferdsel og reiseliv. Med overtakelsen av de tidligere fylkesrederiene i Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane driver gruppen landets største fergerederi, Fjord1, med base i Florø.
Gjennom Fjord1 er de også inne i Widerøe og eier noen fjordhotell.