Onsdag testet Nordlandssykehuset og Helgelandssykehuset for første gang transport av koronapasienter med et ombygd Widerøe-fly.
Widerøe-flyet er bygd om til å transportere to kuvøser – pustemaskiner – som i tillegg er sikret mot smittespredning.
Første tur
Øvelsen i Sandnessjøen, som var et samarbeid mellom Helgelandssykehuset og Nordlandssykehuset, er første tur med flyet, som skal stilles til rådighet for hele den norske helsetjenesten.
BILDEKARUSELL (under): Flyet ankommer, kuvøse fraktes inn til sykehuset, pasient (Stian Theting som markør) legges i smittesikker kuvøse, kuvøse flyttes over i ambulanse, og ambulanse går tilbake til Stokka der kuvøse tas inn i det ombygde Widerøe-flyet. Alle foto: Trond Walter Svendsen
– På flyet følger et akutt-team fra Nordlandssykehuset med to leger og en sykepleier. De skal øve på å frakte respiratorene hit, og ta med pasienter – i dette tilfellet markører – tilbake til Bodø, forteller kvalitetsrådgiver ved Sandnessjøen sykehus, Ann Karin Kjeldsand.
På Stokka ble flyet møtt av ambulansepersonell fra Sandnessjøen, som sto for transporten inn og ut av sykehuset, og tilbake til flyet.
På sykehuset besto øvelsen blant annet av drill innenfor «rød sone», der utstyret kommer inn, og smittet pasient skal klargjøres for transport ut igjen.
Landsdekkende ressurs
Luftambulansetjenesten HF har leid inn Widerøe-maskinen for å sikre helseforetakene en ny landsdekkende ressurs øremerket for transport av koronapasienter. Flyet har base i Bodø og skal ha kapasitet til å fly to pasienter i smittevernkuvøser, samtidig.
Flyet skal kunne løse ekstra lange oppdrag, og kan lande på alle flyplassene i Norge som Widerøe betjener til vanlig.
– Flyet vil styrke vår kapasitet til rask transport av smittede pasienter over hele landet, inkludert Svalbard, sier administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF, Øyvind Juell.
Tidligere er et Super Puma-helikopter satt inn i Tromsø, også det øremerket for koronatransporter. Widerøe-maskinen leies inn i en forventning om at smittetoppen antas å komme ut over året, og fordi det er usikkert hvordan sykdommen vil påvirke kapasiteten til luftambulansetjenesten og sykehusene.
Smittevernkuvøsen som brukes for frakt av pasienter med Covid-19 er for stor til å brukes i luftambulansetjenestens egne fly, men den er godkjent for bruk i tjenestens to største helikoptertyper (H145 og AW139).
Helse Sør-Øst er fornøyd
330-skvadronens fem baser med SeaKing-redningshelikoptre er utstyrt med smittevernkuvøser for korona-transporter.
Foto: Trond Walter Svendsen
– At Widerøe snart kan fly koronapasienter for oss er svært godt nytt for pasientene og for sykehusene våre, sier talsperson for de regionale helseforetakene, administrerende direktør i Helse Sør-Øst, Cathrine Lofthus.
Widerøe har for tiden ledig kapasitet når en stor del av ordinær ruteproduksjon ikke er i drift.
– Denne bestillingen er helt i tråd med vårt samfunnsoppdrag og det er viktig for oss å bidra når helsevenesenet ber om det, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøes Flyveselskap AS, Silje Brandvoll.
Skryt fra Bodø
Anestesilege ved Nordlandssykehuset og 330-skvadronen (redningshelikopter), Stig Arild Stenersen er fornøyd med dagens øvelse.
-Sykehuset i Sandnessjøen har forberedt planer for mottak av kuvøse både til operasjonsavdelingen og smitte-avdelingen. Begge fungerer veldig godt, sier Stenersen til Helgelands Blad etter øvelsen.
Han skryter også av ambulanseavdelingen i Helgelandssykehuset (prehospital tjeneste).
– De har gjort en kjempejobb med mottak av kuvøser gjennom å tilpasse bilene til systemet vi bruker – løst på en glimrende måte, veldig bra.
Stenersen og smitteteamet fra Bodø har besøkt alle tre sykehusene på Helgeland, og mener regionen er godt forberedt på å håndtere smitte-pasienter.
-Alle sykehusene på Helgeland har en veldig god plan for smittehåndtering.
Smitte-teamet er satt opp med anestesi-lege, fly-sykepleier, og redningsmann. Oppgaven er å hente korona-smittede pasienter, og pasienter der underliggende sykdommer kan komplisere sykdomsbildet.
Med Widerøe-flyet operativt kan teamet fly fra Bodø til Svalbard og tilbake til Rikshospitalet i Oslo uten at flyet trenger å fylle drivstoff.
-Vi kan være ni timer i luften, sier Stenersen, som legger til at dette åpner for å hente hjem norske pasienter fra utlandet.