Visste du at det til enhver tid ligger i overkant av 19.000 brukte sofaer til salgs på Finn?
Ingen henter. De fleste som har prøvd å selge eller kjøpe noe på nett har opplevd det.
Det dukker opp noen som er interessert, du inngår en avtale og plutselig blir det stille i andre enden. Ingen kommer og henter, ingen svarer på meldingene dine, eller avtalen du hadde gjort ble brutt av selger.
«Sorry, jeg solgte den til noen andre».
Lavere terskel. NRK har intervjuet Luk Warlop, markedsprofessor ved Handelshøyskolen BI om dette fenomenet, og han sier det går rett inn i menneskets psykologi, eller menneskets iboende selvsentrering, som jeg velger å kalle det.
Fordi avstanden er så stor – de som handler kan være anonyme og du «snakker» med en tekstmeldingstjeneste – så blir det hele mer upersonlig og terskelen for å bryte avtaler blir lavere.
Du kan rett og slett være mer egoistisk og mindre hensynsfull.
Rare ting. Men det er ikke bare shoppere på Finn.no som gjør rare ting på nett. Nettets psykologi kan også være vanskelig å forstå for alle som selger og kjøper. Her er noen tanker som har falt meg inn etter en del år med netthandel og -salg.
Hvorfor er nesten alt du ønsker å kjøpe brukt av klær som blir lagt ut på nett, i str. S for syltynn eller XS for ekstra syltynn?
Hvorfor er det så mange flere kvinner enn menn som legger ut brukte klær til salgs? Er kvinner større impulshandlere enn menn? Eller har de bare dårligere selvinnsikt når det gjelder størrelser?
Av typen – passer nesten, hvis jeg bare går ned et par kilo så er den perfekt…
Visste du at det til enhver tid ligger i overkant av 19.000 brukte sofaer til salgs på Finn?
Rare spørsmål. Hvorfor er det alltid fem med rare spørsmål som dukker opp, før det eventuelt kommer en seriøs kjøper på Finn.
Retro og vintage er ikke synonymer for gammelt og slitt.
Hvorfor er det alltid sånn, at når du gir opp å selge det gamle vitrineskapet ditt på nett, og til slutt gir det til Fretex, så kommer det en som vil kjøpe og hente på tirsdag?
Når det står «sendes for kjøpers regning og risiko» så betyr det akkurat det. Ikke at jeg skal «fikse» en god deal, inkludert frakt.
Omskrivning. Når boligmeglerne skriver at «leiligheten er delikat og har meget god planløsning», så betyr det egentlig at den er knøttliten og at noen har malt den hvit.
Hvorfor tror bokhandelen på nett, at når du har lest en bok der hovedpersonene er tvillinger, så har du lyst til å lese alle bøkene de har om tvillinger?
Det samme gjelder andre nettbutikker. Har du kjøpt en brun skulderveske, så har du et umettelig behov for brune vesker.
Tror virkelig de som jobber med digitale læremidler, at jeg skal like det bedre dersom de sender reklame-epost signert «Awesome Dan» og avslutter med «Stay awesome»?
Hvorfor får jeg opp reklame for fornuftige sko når jeg leser omtalen av en bok som handler om følelser?
Skrivefeil. Tror nettbutikkene som sender meg epost som begynner med «Helene, vi savner deg», at jeg ett sekund tror at de virkelig savner meg
Kan de ikke bare skrive sannheten – Helene, vi savner pengene dine.
Ikke få meg til å snakke om orddelingsfeil, engelsk språkpåvirkning og andre språkfeil på nettannonser.
Jeg begynner bare å hulke ukontrollert.