Sjøfartsdirektoratet begrunner aksjonen mot Boreal med «minst fem» alvorlige hendelser, som ikke har blitt håndtert i tråd med regelene.
– Når sikkerhetsstyringssertifikatet til et rederi trekkes tilbake betyr det at også sikkerhetsstyringssertifikatene til rederiets fartøy blir ugyldig. Derfor måtte alle rederiets fartøy gå til kai, skriver Sjøfartsdirektoratet i en melding onsdag kveld.
– Direktoratet har åpnet for unntak fra dette hvis det er fare for liv og helse eller ved beredskapshensyn (ambulansetransport, brannutrykning m.m).
Fem alvorlige
Funnene kan i korte trekk oppsummeres slik: Revisjonen avdekket (ved minst 5 alvorlige hendelser) at rederiet.
¤ Ved flere hendelser ikke hadde begjært skade/havaritilsyn slik at Sjøfartsdirektoratet kan vurdere om det er sikkert å seile. De har derved operert fartøyene uten gyldig sertifikat.
¤ ikke har utført risikovurdering etter at skaden/hendelsene hadde inntruffet
¤ ikke har internt fulgt opp og risikovurdert teknisk svikt i utstyr som ledet til hendelse
¤ ikke har fulgt opp pålegg og forespørsler fra Sjøfartsdirektoratet
¤ ikke hadde rapportert flere hendelser til Sjøfartsdirektoratet som er påkrevd av sikkerhetshensyn
– Hver for seg er dette alvorlige funn, og i sum gjorde dette at direktoratet etter gjeldende regelverk , måtte trekke tilbake DOC (sikkerhetsstyringssertifikatet).
Umiddelbart
Regelverket, som også er en del av internasjonale regler og konvensjoner, krever at en tilbaketrekking av DOC skjer umiddelbart ved alvorlige avvik.
– Direktoratet hadde dermed ikke mulighet til å utsette dette.
– Det jobbes nå med en oppfølging av saken i direktoratet og i rederiet. Dersom rederiet kommer opp med en plan, som aksepteres, for oppfølging av funnene/avvikene, vil en kunne få en tre måneders tillatelse for å utbedre avvik.
En akseptert plan vil da medføre normal drift, avslutter Sjøfartsdirektoratet.