Med virkning fra 1. juli, gjeninnføres inngangsprisen for Autopass-kort til 3.600 kroner. Både samferdselsesråden og leder av Nordland Ap skylder på staten.
(Oppdatert med kommentar fra departementet)
Korona-tiltak ufases og prisen for rabattkort på fylkes-ferjene, Autopass, blir gjeninnført fra onsdag 1. juli – til tidligere pris, 3.600 kroner.
— Dette er en statlig ordning. Vi vil ha inngangssummen betydelig lavere, og håper de statlige myndighetene igjen kan se på dette. Vi vil uansett fortsette å presse på for å få inngangssummen ned på et akseptabelt nivå, sier fylkesråd for samferdsel, Bent-Joacim Bentzen.
Prishopp fra 1200 til 3600 kroner på fylkesferjene vil merkes for mange.
–I morgen justeres satsene tilbake til normalpris, også på de fergestrekningene Nordland fylkeskommune har ansvar for. Våre reisende har kunnet glede seg over en redusert pris på fergene i to og en halv måned, sier Bentzen, som mener staten kunne beholdt lavt innskuddspris, selv om billettprisene justeres tilbake til normalt nivå.
Arbeiderpartiet
Også leder av Nordland Arbeiderparti, Mona Nilsen, reagerer.
— Forskuddsbetalingen på AutoPASS for ferje blir usolidarisk høy. For at flere skal kunne benytte ferjetilbudet må dette ordnes opp i. Nå må regjeringen sørge for å beholde redusert forskuddsbeløp.
— Vi kan ikke akseptere at de som har minst fra før av, skal være de som ikke får benytte seg av rabattordninger på ferje, sier Mona Nilsen, og oppfordrer samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) til å ta fatt i saken.
— En sak for budsjettet
Statssekretær Ingelin Noresjø understreker at hensikten med Autopass er å få et felles system mellom riks- og fylkesveiferjer, og at inngangsbilletten gir en god rabatt på enkeltreisene.
— Nedsatt inngangsbillett på Autopass var en del av forliket i Stortinget om korona-tiltak. En lavere inngangsbillett har en kostnad, som eventuelt kan føre til høyere billettpriser. Et mest mulig likt system er en fordel for alle bilister, sier Noresjø til Helgelands Blad.
Hun understreker at skal det gjøres endringer, som har konsekvenser for inntektene til stat, fylker, og rederier, så må dette bli en del av arbeidet med statsbudsjettet.