Luftfartstilsynet har en prosedyre for ekstremt lavt lufttrykk, men Widerøe rakk ikke å ta den i bruk mandag morgen.
OPPDATERT 1330: Widerøe kansellerer all trafikk i Troms og Finnmark resten av dagen.
— Det er fullt mulig å benytte prosedyren fra Luftfartstilsynet, men det forutsetter at man er forberedt på forhånd, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll, til Helgelands Blad.
Se prosedyren her
Høydemålerne i Widerøes Dash 8 100/200/300-maskiner håndterer ikke lufttrykk under 948 millibar.
I morgentimene mandag har trykket på Helgeland vært nede i 943 millibar.
Men prosedyren fra Luftfartstilsynet foreskriver hvordan pilotene kan kompensere for lufttrykk utenfor instrumentenes virkeområde – enkelt sagt: Man benytter matematikk i en tabell og får dermed korrekt høydemåling.
— Slik prosedyre forutsetter trening og at tabeller er distribuert ut til pilotene som skal ut og fly. Et værfenomen som det vi opplever nå er veldig uvanlig, så prosedyrer og trening på disse var ikke på plass en travel mandag morgen, sier Brandvoll.
Historisk lavt
I morgentimene måles lufttrykket på Stokka til 943 millibar.
Til sammenligning er det laveste trykket som er målt i Norge 940 millibar – i Bergen i 1884.
En konsekvens er at Widerøe må sette flyene på bakken fra Trondheim og nordover, mandag morgen.
Widerøe innstiller en rekke avganger som følge av lavt lufttrykk. Dette har aldri skjedd før, ifølge Widerøe. Særlig Nord-Norge rammes, og verre skal det bli.
Aldri tidligere har Widerøe måttet kansellere avganger på grunn av lavt lufttrykk.
– Jeg har snakket med erfarne piloter hos oss. De har aldri opplevd dette tidligere, sier kommunikasjonssjef Catharina Solli til NTB.
Ved 9-tiden mandag var det 23 kansellerte flyavganger ved Bodø Lufthavn. I tillegg er det innstillinger ved en rekke andre flyplasser på Helgeland. Blant annet er fly som skal videre nordover og til Trondheim, rammet.
Startet i vest
Problemene startet på Vestlandet i 19.30-tiden søndag kveld. Tidlig mandag morgen ble avganger på Røros kansellert, og lufttrykket ligger i morgentimene over Helgeland.
Utover mandag beveger lufttrykket seg nordover mot Bodø og Tromsø, og dermed forflytter også problemene med flytrafikken seg.
Solli understreker at det tar tid å få i gang en normal trafikk igjen fordi både fly og besetning i mange tilfeller er på feil plass.
– Det har begynt å stabilisere seg på Vestlandet, men at det blir verre utfordringer gjennom hele dagen, er vi ikke i tvil om, sier Solli.Gjelder Widerøes minste fly
Innstillingene gjelder kun Widerøes minste flytype Dash 8 fordi disse flyene ikke er sertifisert for å fly i så lavt lufttrykk.
Lufttrykket spiller blant annet inn når flyene skal landet. Pilotene stiller da inn flyets instrumenter etter en rekke værforhold, deriblant lufttrykket, for å måle hvor langt unna bakken flyet er.
– Dette er kritisk for å ivareta sikkerheten. Derfor opererer vi ikke nå, sier hun.
Solli beklager til de rammede passasjerene.
– Vi er lei oss for at passasjerene rammes og vet det blant annet er viktige legeavtaler som skal nås og studenter som skal hjem etter helga.
Rammede reisende blir kontaktet via sms, eller direkte fra flyplassene.Fortsatt forsinkelser
Lufttrykket har beveget seg vekk fra Vestlandet, men mandag morgen var det fortsatt innstillinger eller forsinkelser i Førde, Sandane i Gloppen og Sogndal, ifølge NRK.
Hos SAS er det til sammen 34 innstilte avganger mandag morgen.
– Cirka halvparten av disse skyldes teknikk, den andre halvparten skyldes været, opplyser selskapets pressetalsmann Kristian de Place Gamborg Hansen til Dagbladet.
Seinere mandag ventes ekstremværet Elsa å slå inn over Agder, Vestland og Møre og Romsdal.
– Vi regner med at trafikken blir påvirket, sier Hansen.