Halvannet år etter at hun overtok ledelsen i næringshagen, skyter utviklingen fart. Nå må Ann Merete Brevik be eierne om å få ansette mer folk.
Etter et par år med tunge underskudd, ble 2019 gjort opp med et nullresultat i firmaet Sentrum Næringshage AS. Så langt i år anslår Brevik at virksomheten har generert et overskudd omkring en halv million av en omsetning i området 7-8 millioner fra blant annet å selge rundt 6.000 timer med rådgivning og konsultasjoner – mot 1.021 i hele fjor.
Kan trenge fler
Espen Gleinsvåg er ny styreleder i selskapet, der største eier – SIVA – også er representert.
Administrasjonen er flyttet fra Fjord Brygge til Petro Næringshage på Horvnes. Og Brevik har nylig ansatt Joakim Kristiansen (29) og Espen Sommerseth (36) til å jobbe med forretningsutvikling, prosjektadministrasjon og salg.
Og tallene forteller sin tydelige tale:
¤ Målet for fjoråret var en omsetning på fire millioner, men resultatet ble over seks.
¤ Mål for antall medlemsbedrifter var 30, resultatet ble 39, hvorav ti nye.
¤ Mål for antall nye prosjekter var fem, resultatet ble ni, og hittil i år har det kommet inn 18 nye prosjekter.
– Jeg må kanskje be eierne om enda flere stillinger, sier Ann Merete Brevik, og viser til vekst i antall medlemsbedrifter og generell aktivitetsøkning.
Sunnmøring
Med nye koster inn, er virksomheten dreid fra å tidligere primært drive utleie av kontorer, og drive service for bedriftene, til i større grad å være ute i bedriftene.
Brevik ser næringshageprogrammet som et distriktspolitisk virkemiddel for næringslivet.
Opprinnelig sunnmøring, har Brevik sansen for å være målrettet og konkret.
– Vi skal ut til bedriftene. Innenfor havbruk starter vi et treårig prosjekt for leverandørutvikling. Vi vil stimulere til at bedrifter går sammen om produktutvikling. Vi kan også bidra med å synliggjøre aktører og markedsføre. Potensialet for større lokale leveranser, særlig til havbruksnæringen, er stort, mener Brevik.
– Vi har flere ganger sett at ved å koble bedrifter, så oppdager de at de ofte kan kjøpe varer og tjenester fra lokale leverandører både billigere og bedre enn de får andre steder. I lignende nettverk i Troms, er erfaringen at 20 av 28 medlemsbedrifter fikk vekst i omsetning av slikt samarbeid.
– Vi ser flere diamanter i Sandnessjøen, men de trenger å bli synliggjort.
¤ Ann Merete Brevik har ingen planer om å stoppe med Helgeland. Hun ser store muligheter i å delta i større regionale nettverk, både i Nordland og enda lenger nordover.
Fornøyd medeier
STOR BETYDNING: – Vi ser at de har snudd aktiviteten, og regnskap er på god flyt. Det virker som det jobbes godt. På siste generalforsamling fikk ledelsen skryt fra aksjonærer.
Attesten kommer fra næringssjef i Alstahaug, Stig Gøran Olsen.
– Hvilken betydning har en velfungerende næringshage?
– Det er viktig for målbedrifter som næringshage-programmet omfatter. Vi registrerer at de er godt i gang med prosjekter innenfor det såkalte «havrommet» og kobler sammen aktører med felles interesser.
– Vi ser betydelig potensial for leveranser i regionen. Det gjelder å kartlegge hvilke tjenester og varer som etterspørres, hva kreves av tilbyderne – på samme måte som det jobbes innenfor offshorenæringen, sier Olsen.