Jetflyet, som Babcock benytter til syketransporter over lengre avstander, har i dag for første gang landet på Stokka.
OPPDATERT: Flyet har gått to turer nordover fra Oslo i dag, og landet til sammen tre ganger på Stokka. Flyet bruker rundt 1 time og 20 minutter på turen fra Gardermoen til Stokka.
Jetflyet av typen Cessna Citation Latitude supplerer en flåte ambulansefly av typen Beechcraft King Air (propelldrevet).
Flyr høyere enn Boeing 737
Jet-flyet står i fast beredskap på Gardermoen.
Maskinen har en marsjhastighet på 850 kilometer i timen, noe over vanlige rutefly som SAS og Norwegian benytter.
Flyet kan fly så høyt som 45.000 fot, vesentlig høyere enn vanlige rutefly, og flyets maksimale rekkevidde er beregnet til 5.370 kilometer.
Til sammenligning er flyturen Stokka-Gardermoen rundt 700 kilometer i luftlinje.
Første landing
Dagens landing på Stokka er den første med det nye jet-flyet.
På grunn av ledig kapasitet vil flyet øve landinger på Stokka og Brønnøy i dag og i morgen, får Helgelands Blad opplyst.
Etter det vi får opplyst vil jet-flyet bli å se framover når pasienter skal flys over lengre avstander, for eksempel til sykehus i Oslo eller Bergen.
- Fakta om Cessna C680A Latitude:
- Besetning: minimum to piloter og en flysykepleier
- Antall båreplasser: 2
- Antall sitteplasser i kabin utenom båreplasser: 4
- Maks flyhøyde: 45 000 fot
- Maks rekkevidde 5300 km
- Hastighet: 850 km/t
- Motorkraft: 2 x 2700 kg skyvekraft
- Maks vekt 13970 kg