Jo, Frode Dalsvåg, og Helgeland Blads lesere, jeg skal fortelle hva vi i Widerøe tenker på.
Gi svar på tiltale, om faktafeil, og belyser avsender av gårsdagens leserbrev «Hva er det Widerøe tenker på» manglende innsikt.
Tøff hverdag
Som alle andre i Norge, og verden for øvrig, står vi midt i en tøff hverdag.
Widerøe har sett seg nødt til å permittere mer en tredjedel av medarbeiderne. Vi har så langt kuttet 10.000 flyvinger. Pilotene er med på dugnaden og går ned 40% i stillingsprosent.
Andre flyselskap som Widerøe betjener på bakken kutter drastisk og vi kan ikke utelukke ytterligere kutt i konsernet. Endringer skjer hvert minutt.
Alle grep vi tar har ett mål – å ha en arbeidsplass, et Widerøe, å komme tilbake til. Et selskap som i mer enn 85 år har flydd pasienter til legeavtaler og sykehusbesøk, gravide til fødeklinikken, næringsdrivende til sine møter, offshore arbeidere til helikopterbasen og studenter til og fra studiested.
Korona-tid
Daglig flyr vi blodprøver og kritisk medisinsk utstyr mellom legesentre og laboratorier. Vi stiller opp med fly og mannskap for fly nordmenn hjem fra utlandet.
Og foreløpig flyr vi anbudsrutene i henhold til avtalen med Samferdselsdepartementet. Dette til tross for neste tomme fly og med mange medarbeidere i karantene. Dette for å sikre helt nødvendig infrastruktur som er absolutt nødvendig i disse dager.
I denne Korona-tiden, hvor Widerøe er definert som en kritisk samfunnsaktør, strekker vi oss så langt vi kan for å fly våre passasjerer og betjene våre kunder som best vi kan på en trygg og sikker måte.
Vi bidrar så absolutt i dugnadsånden som rår over landet.
Monopol
Det er Avinor, ikke Widerøe, som i dag stenger to (ikke tre) av fire lufthavner på Helgeland.
Dette gjør Avinor for å kunne forflytte særlig personell, men også utstyr til andre lufthavner.
Vi har blokkert seter på våre minste fly for å minimere risikoen for eventuell smitte og flyr med en kabinfaktor (prosent passasjerer i forhold til antall flyseter) som er langt under bedriftsøkonomisk lønnsomt.
For vi har tatt innover oss den situasjonen landet befinner seg i.
Gebyr
Blir flyet ditt innstilt vil du få refundert hele pengebeløpet uavhengig av billettype. Går flyet som normalt kan man avbestille alle billettyper, men for økonomibilletter refunderes kun refunderbare skatter og avgifter. For øvrig er det reiseforsikringen som gjelder.
Dersom du har kjøpt billett etter 12. mars får du endret reisen din til et seinere tidspunkt, uten å betale endringsgebyr.
Merkelig
Kampanjer lar seg hverken planlegge eller gjennomføre over natten. Den siste kampanjen hvor vi, som du skriver, «lokker med billige billetter hver dag» er bare én av Widerøes mange kampanjer.
Reiseperioden er lang og langt frem i tid. Og med det innførte tiltaket som beskrevet over kan en når som helst, gebyrfritt, endre billetten.
Påstanden om at «Widerøe er et selskap med stadig mindre tillit og stadig redusert omdømme» er feil.
Vi utfører jevnlig omdømmemålinger. Disse viser at Widerøe har et godt og solid omdømme.
Handler om å berge
Alle tiltakene vi gjør i denne vanskelige tiden, det være seg permittering av kollegaer eller kutting i rutetilbud, handler om at vi må berge nødvendig infrastruktur og arbeidsplasser.
Vi er stolte over våre verdier i Widerøe; Omtenksom, pålitelig, folkelig og engasjert. Verdiene ligger i ryggmargen. Vi har tatt innover oss den situasjonen Norge befinner seg i. Det skal det ikke være tvil om.
Og vi bidrar til dugnaden hver eneste dag.
Catharina Solli
Kommunikasjonssjef i Widerøe