Det har vært, og er, et stort engasjement om sykehusstruktur på Helgeland. I utgangspunktet er dette en stor styrke; engasjement, uenigheter og diskusjoner kan drive en prosess videre. En forutsetning er imidlertid at diskusjonene foregår innenfor visse konvensjoner og normer; rett og slett vanlig folkeskikk.
Jeg opplever nå at det flere steder er i ferd med å utvikle seg et klima og en språkbruk som beveger seg langt over streken, spesielt i sosiale medier. Konsekvensen kan være at prosessen ikke går videre i en konstruktiv retning, men låser seg helt.
Jeg vil her argumentere for betydningen av samarbeidet mellom de 12 kommunene sør for Korgfjellet, også inn i konseptfasen, samt understreke betydningen av oppførsel og respekt, selv i en opphetet debatt.
Samarbeid
Samarbeidet mellom de 12 kommunene har hatt avgjørende betydning for beslutningen om sykehusstruktur på Helgeland. Dette kommer tydelige fram gjennom styrebehandling av vedtakene som vi har fulgt høsten 2019.
Samarbeidet mellom de 12 kommunene har gjort oss tydeligere, vi har mer tyngde når vi står samlet, enn om vi skulle jobbe hver for oss. Dette har gitt gode resultater i tida vi har bak oss, og det er all grunn til å tro at et slikt samarbeid har betydning også i fortsettelsen. Vi må arbeide for Alstahaug kommunes interesser, samtidig som vi må løfte blikket ut over egen kommune.
Dette også i lys av at beslutningstakerne (Helse Nord) har et ansvar for et forsvarlig helsetilbud for alle innbyggere på Helgeland, noe som står nedfelt i vedtaket om Helgelandssykehuset fra Helse Nord (vedtatt 18.12.19):
«Befolkningen på Helgeland skal sikres et spesialisthelsetjenestetilbud som baseres på nærhet for store pasientgrupper og når det haster, kombinert med funksjoner for hele Helgeland med utgangspunkt i eksisterende fagmiljø».
Konseptfase og frikjøp
Konseptfasen starter opp til høsten, og er et svært omfattende arbeid. På nettsidene til Helgelandssykehuset kan vi lese at det nå jobbes med en prosjektinnramming for konseptfasen: «For at prosjektet skal kunne gå over i «Konseptfase» må det foreligge et styringsdokument med mandat for denne fasen». Mandatet for konseptfasen er altså ikke ferdig ennå.
Videre står det om konseptfasens steg 0: «Hvilke kriterier som skal gjelde for vurdering og valg av ulike virksomhetsmodeller og løsningsalternativer samlet og på hver lokasjon, vil fastsettes.» Dette innebærer blant annet at funksjonsfordelinger mellom sykehus skal utredes.
Når det gjelder tomtealternativer, så har helseminister Bent Høie sagt «Sandnessjøen og omegn».
Hverken ordfører, varaordfører, du eller jeg kan bestemme at noen tomtealternativer innenfor denne rammen, utelukkes. Skal så skje, må det behandles på nytt av Høie. Det vil i så fall bety en omkamp. Den politiske ledelsen i Alstahaug ønsker ikke en omkamp. Det er i dag Høies vedtak som gjelder, ikke noe annet.
Det er et omfattende arbeid som skal gjøres i konseptfasen, og det er viktig for de 12 kommunene å være oppdatert på det som skjer. Derfor er det både ryddig og hensiktsmessig å frikjøpe to personer til å følge opp dette arbeidet. Det innebærer ikke en trenering av prosessen, men å plassere og synliggjøre oppfølgingen og ivaretakelsen av prosessen videre. Frikjøpet er av stor betydning grunnet arbeidets omfang.
Vedtak
For at det ikke skal være tvil om hva som er vedtatt, gjengir jeg her vedtaket om frikjøp som ble vedtatt av Alstahaug kommunestyre den 20.05.20 (med 23 stemmer for, 4 stemmer imot):
¤ Alstahaug kommune går sammen med kommunene Brønnøy, Dønna, Grane, Hattfjelldal, Herøy, Leirfjord, Sømna, Træna, Vefsn, Vega og Vevelstad inn for å formalisere og systematisere det kommunale arbeidet med Helgelandssykehuset 2025; konseptfasen.
¤ Ordførerne i de 12 kommunene er styringsgruppe for arbeidet.
¤ Det stilles administrative ressurser tilsvarende 100 % stilling til rådighet for de 12 kommunene i dette arbeidet. De administrative ressursene finansieres i et spleiselag mellom Helgeland interkommunale råd og deltakerkommunene, etter en fordelingsnøkkel der regionrådets egenkapital bidrar med kr 500 000, og kr 1 000 000 som fordeles kommunene per innbygger.
¤ Mandatet for det videre arbeidet vil overordnet være å arbeide for at helseminister Bent Høies vedtak realiseres, uten unødvendig trenering, til det beste for pasientene på hele Helgeland.
Jeg vil spesielt framheve siste punkt, som handler om å effektuere Høies vedtak.
Heksejakt og jamring
Det forundrer meg at noen stemmer i sosiale medier lager masse støy over momenter som ikke har rot i virkeligheten, som for eksempel at ett-sykehusmodellen fremdeles er gjeldende.
Ordfører og varaordfører har gjort en omfattende og solid jobb for Alstahaug når det gjelder sykehus, og arbeidet fortsetter. De har gått grundig inn i utredninger, rapporter og prosesser, for å kunne møte godt forberedt i debatter og møter. De forholder seg nå til Høies vedtak, ikke noe annet. Det er derfor forunderlig å se denne heksejakten mot Alstahaugs politiske ledelse, spesielt i sosiale medier. En heksejakt som i stor grad baserer seg på en jamring over omtrentligheter – og antagelser uten rot i faktiske vedtak som er gjeldende i dag. Diskusjon og uenigheter er i utgangspunktet en styrke i en slik prosess. Slik formen på debatten er i ferd med å utvikle seg, spesielt på sosiale medier, så er dette bare pinlig og ødeleggende.
Sykehusdebatten er for viktig til at den skal spore helt av eller låse seg. Vi må alle søke å bidra konstruktivt inn arbeidet. Jeg vil derfor oppfordre til en debatt som er saklig, baserer seg på gjeldende vedtak, og følger vanlig skikk og bruk.
Trude Jægtvik
Alstahaug Senterparti