Den rekordsvake kronen er essensiell for å forklare rekordene. Koronavirus-pandemien medfører imidlertid at vi må vente en stund på neste rekord.
Tall fra Norges Sjømatråd viser at det ble eksportert sjømat for 9,64 milliarder norske kroner i mars, det var en økning på 4 prosent eller 375 millioner kroner sammenlignet med mars i fjor.
Støttet av svak krone
I første kvartal ble det eksportert sjømat for 28,6 milliarder kroner, en økning på 11 prosent eller 2,9 milliarder sammenlignet med samme kvartal i fjor.
Til tross for pandemien og tiltakene for å redusere smitten av koronaviruset nasjonalt og internasjonalt, økte eksportverdien i mars. Veksten er i stor grad drevet at av en rekordsvak krone og en temporær etterspørselsvekst i europeisk dagligvare.
Koronapandemien er en svart svane som snudde verden fullstendig på hodet i løpet av noen få uker. Tiltakene for å hindre videre smitte har medført kraftige fall på verdens børser og store bevegelser i valutamarkedet.
I perioder med usikkerhet i finansmarkedene søker kapitalen mot tryggere havner og verdien på amerikanske dollar, japanske yen og euro stiger mot mindre valuter som den norske kronen. Parallelt har oljeprisen stupt, delvis på grunn av konkurransen mellom Saudi-Arabia og Russland og fordi etterspørselen faller i takt med tiltakene for å hindre smitte.
Den norske kronen var i mars henholdsvis 16, 19 og 23 prosent svakere mot euro, dollar og yen, sammenlignet med samme måned i fjor, og forklarer eksportrekorden i mars.
Ho-Re-Ca-effekten
Mange land har nærmest stengt ned for å redusere smitten og hotell, restaurant og cateringsegmentet (Ho-Re-Ca) har falt bort.
Andelen sjømat som selges i Ho-Re-Ca varierer, men typisk selges mellom 20 og 35 prosent av sjømaten her. I enkelte produktkategorier har økt salg i dagligvarehandelen kompensert for bortfallet, mens for mange fiskeslag og produkter stuper etterspørselen når salgskanalen er borte. Særlig dramatisk er det i land hvor Ho-Re-Ca er den viktigste salgskanalen for sjømat, slik som i gigantmarkedet USA.
Laks
Mengden fersk laks som er eksportert hittil i år er identisk med i fjor, men eksporten er redusert til land som er hardt rammet av pandemien slik som Kina, Italia og USA. I mars var snittprisen på fersk laks 65 kroner, fem prosent lavere enn mars i fjor. Tall fra Kontali viser fallende priser og eksempelvis var spot-prisen på fersk laks i uke 13 nesten 20 prosent lavere enn i uke 10. Perioden før påske er normalt en periode med god etterspørsel og høye priser. Prisnedgangen i norske kroner illustrerer utfordringene når Ho-Re-Ca-segmentet faller bort og usikkerheten øker.
Hvitfisk
Torskeprisen fortsetter på rekordhøye nivåer og i mars var eksportprisen på fryst torsk 42 kroner. Eksporten av fryst torsk til Europa øker på bekostning av Kina og det er særlig foredlingsmarkeder som Polen og Latvia som vokser.
Et sentralt spørsmål er om dette bare er midlertidig som følge av pandemien eller en mer langvarig endring? Eksporten av fersk torsk faller marginalt på noe høyere priser. Fordi landingene fra kystflåten er lavere enn i fjor, forteller det om et fortsatt sterkt ferskmarked.
Hittil i år er veksten i eksporten av klippfisk av torsk til Portugal på over 40 prosent i mengde og 60 prosent i verdi. Det illustrerer at klippfisken er portugisernes venn i nøden. Klippfisk har lang holdbarhet, er svært anvendelig og forbrukerne har tid til å tilberede klippfisken når de uansett er hjemme. I mars var det full stopp i eksporten av klippfisk av torsk til Brasil og eksporten har falt med 30 prosent i første kvartal i år. Noe av fisken som skulle hit har trolig blitt sendt til Portugal. Eksporten av saltfisk til Portugal øker kraftig, men mengden saltfisk til Portugal er fortsatt lavere enn i første kvartal i både 2017 og 2018.
Tall fra Kontali viser at prisen på torskefileter på grossistmarkedet Rungis i Paris falt med 8 prosent i mars i euro, mens torskeprisen (sløyd og hodekappet) på Hanstholm Fiskeauksjon i Danmark var 24 prosent lavere i euro i mars enn i februar. Disse observasjonene antyder at det utelukkende er valutaeffekten som forklarer økte minsteprisen på torsk i Råfisklaget.
Pelagisk er vinner
Foreløpig virker det som om pelagisk fisk klarer seg best igjennom pandemien, fordi det er en lavt priset proteinkilde med enorm markedsfleksibilitet. Den svake kronen mot dollar gjør at mel- og oljemarkedet blir et reelt alternativ for flåten. For flåten er det kun fangstinntektene fra makrellfisket som stuper hvis fisken må levere til mel og olje. I mars var imidlertid eksportprisen på makrell høyere enn på samme tid i fjor, til tross for en økning i eksportvolumet på hele 60 prosent. Økt eksportvolum må sees i sammenheng med økte landinger av makrell i Norge og kvoteøkning.
Festen over for denne gang
Tidligere er det kun økonomiske nedturer i de viktigste eksportmarkedene som har reversert veksten i eksportverdien av norsk sjømat. Tiltakene for å hindre koronasmitte er utfordrende for sjømatnæringen, men de langsiktige konsekvensene kan bli større hvis kjøpekraften i viktige markeder faller. Vi ser nå at strenge smittversntiltak er i ferd med å gi en kraftig nedtur i verdensøkonomien.
Alt tyder på at festen er over for denne gang og eksportverdien i april vil falle like mye som i enkeltmåneder under gjeldskrisen i Europa i 2011 og 2012.
Finn-Arne Egeness
Bransjeanalytiker sjømat, Nordea