Høringsuttalelse i forbindelse med nytt anbud på fergerutene 18-335 Nesna – Levang og 18-336 Nesna – Nesnaøyene.
Rødt Nesna protesterer kraftig i forhold til foreslåtte endringer på overnevnte fergeruter.
Nesna er en liten kommune i omstillingsprosess etter nedleggelse av både lærerskoleutdanning og flyktningmottak. Samtidig er det en kommune med næring i vekst, både på øyene og fastland. Det satses på flere hold for å skape, og beholde, arbeidsplasser.
Det er allerede et variert næringsliv på Nesnaøyene i form av rensefiskproduksjon, landbruk, lakseoppdrett, pukkverk, omfattende reiselivsnæring, matvarehandel etc.
Rammer flere
De foreslåtte ruteendringen vil ramme øyene kraftig på flere måter:
¤ Generell varelevering, returnerer fra øyene med 11-ferga.
¤ Tine, melkelevering, returnerer fra øyene med 11-ferga.
¤ Nortura, slaktebil, returnerer fra øyene med 11-ferga.
¤ Post, returnerer fra øyene med 11-ferga.
Ingen av disse har mulighet til å stå igjen på Nesnaøyene en hel dag for å vente på retur.
Landbruk og service
Bøndene er avhengig av å komme seg over til utsalgslager på Nesna, for å hente varer til produksjon. Spesielt i sommerhalvåret er det essensielt å ikke måtte bruke en hel dag på dette. I dag benyttes 9-ferga på morgenen, med retur 10-ferga. Med endring av rutetider lar dette seg ikke lenger gjøre.
Det er også slik at ulike servicetjenester som er nødvendig kommer fra fastlandet. Disse tjenesteyterne returnerer med 11-ferga. Ved fjerning av denne avgangen vil servicepersoner bli stående igjen en hel dag, og tidsbruk belastet faktura til kunde. Det vil i tillegg være utfordrende å få servicepersoner til å bruke en hel dag på slike oppdrag.
11-ferga er kanskje den viktigste ferga for de som bor på øyene, dette også i forhold til lege/tannlege, samt buss til Mo i Rana.
Til Bodø
Det er også slik at folk i Nesna kommune bruker hurtigbåt for dagsturer til Bodø, dette være seg for behandling/utredning på Nordlandssykehuset, annen medisinsk oppfølging eller møtevirksomhet i næringsøyemed. De som bor på øyene vil ikke lenger kunne benytte seg av denne muligheten ved det nye ruteforslaget, da hurtigbåten ikke lenger korresponderer med ferga. Noe som igjen betyr at man må overnatte på Nesna, med de ekstra kostnader det medfører.
Det legges ikke til rette for pendling i forhold til arbeid, skole og barnehage. Det er eksempelvis slik at ansatte på sykehjemmet ikke kommer seg hjem etter endt ettermiddagsskift. I dag får de forlate arbeidet noen minutter før tiden, for å rekke siste ferge hjem, dette lar seg ikke gjennomføre ved foreslåtte ruteendringer. De som videre skal på nattskift, kl. 22.10, må ved nytt forslag, ta ferga som går 18.40 fra Tomma, og vente mer enn to timer på Nesna før de kan gå på jobb. Dette er uholdbart. Helsetjenesten er i sterkt behov av kvalifisert personell.
Siste foreslåtte ferge fra Levang korresponderer ikke med ferge til øyene, noe som også fører til at man må ty til overnatting.
Studenter pendler
Det er verdt å nevne at fylkeskommunen mener å ha lagt til rette for studenter som pendler Nesna-Sandnessjøen, disse finnes sannsynligvis ikke. De studentene som pendler kommer fra Sandnessjøen til Nesna, ikke omvendt. Det er her snakk om studenter ved KVN, som er avhengig av sine pendlende elever. Nesna trenger ikke enda en nedleggelse av utdanningsinstitusjon.
Det fremkommer forøvrig at de nye forslagene ikke er planlagt i forhold til annen korrespondanse med hurtigbåt, buss etc.
Lite dokumentert
Forslag til nye rutetider virker lite/manglende dokumentert, og vil være til klart hinder for vekst og utvikling i kommunen. Nesna kommune ønsker sterkt å opprettholde bosetting, arbeidsplasser, bolyst og blilyst. Med de nye ruteforslagene blir dette som en umulighet å regne.
Det er også slik at det er klare føringer fra NHO, Innovasjon Norge og regjeringen om økt satsing på turisme. Nesna gjør dette i dag. I tillegg til stort tilfang av turister, har øyene en mengde med hytter som er i flittig bruk. I dag er oppleves en vekst i både hyttemarkedet og annen turisme. Det er ikke slik at tilreisende kun benytter fergevei fredag og søndag i sommermånedene. Hyttesesongen i øyene strekker seg over perioden april til desember, og påvirker fergetrafikken betydelig. På grunn av stor pågang på fergeveien og lang ventetid, ser en at helgene er blitt mer og mer ovale, folk kommer tidligere i uka og forlater senere, for å jevne ut. Dette betyr at det er flere ukedager med stort press på fergeavganger. Fastboende tør i mindre og mindre grad ta med seg bil over til fastland, da de ikke vet om de kommer seg hjem uten mange timers venting.
Søndager
Det er vanskelig, faktisk helt umulig, å se for seg at et fergetilbud uten dagens siste avgang og med kun to fergeavganger på søndager, ifht. foreslått endring, på noen som helst måte skal kunne klare å betjene den stadig økende trafikken på fergesambandet. I dag har både Tomma og Handnesøya hver sin direkteferge til Nesna på søndager, i tillegg til ordinære avganger, og allikevel er det ventetid over timer, samt biler som blir stående igjen.
Alt i alt vil forslaget til nye rutetider få enorme konsekvenser for øyene, de som bor der, de som har fritidshus der, de som jobber der og de som vokser opp der. Bosatte på øyene vil også bli avskåret fra organisert idrett, kulturarrangementer og andre sosiale aktiviteter.
Det er i utgangspunktet en ekstra økonomisk belastning å bo på en øy, først og fremst i form av store utgifter til fergeveien, da er det vanskelig å forstå at man ikke får den reiseveien man er i behov av.
Rødt Nesna mener at fergetilbudet som et minimum bør bestå som det gjør i dag, noe annet vil være kritisk.
Eileen Cathrine Ravdal
Rødt Nesna