De siste ukene har det blitt klart for oss at nok et øysamfunn i Nordland skal rammes av den mest ekstreme form for inngrep, å bli avskåret fra omverdenen. De som kjenner øylivet vet at båt og ferge er øyfolkets eneste vei.
Nå er det øya Nord-Solvær i Lurøy som skal viskes ut av kartet. Her har fiskeri og næringsutvikling bidratt til fellesskapet siden før de fleste av oss ble født. Folket på øya har vært kreative og dyktige. De har valgt et liv litt utafor allfarvei, litt nærmere naturen og de grunnleggende verdier.
Holder ikke mål
Øya har i dag signalanløp i Trænaruta, men fra 1. september er anløpene en saga blott, til tross for at fylkestinget tidligere veldig tydelig har poengtert at øya skal anløpes på signal. Fylkesrådet har trosset fylkestingets vedtak og legger likevel ned alle anløp. Hvordan dette kan skje uten at fylkets folkevalgte er informert i forkant, er en gåte i et speil jeg ikke ønsker å se i.
Begrunnelsene er vage og holder ikke mål. Det koster for mye å anløpe! Det er så få reisende, kun 511 personer reiste til øya! Båten anløper jo naboøya, kjør egen båt dit! Det bor ikke mange der! Det er ikke lovpålagt med skyss! Hurtigbåten må akselerere! Båten må manøvrere! Mannskap skal ha betalt! Andre må starte reisen tidligere for at øya skal anløpes! Det foreligger krav fra kaieier på flere hundre tusen! Hvis båten kan bruke kaiet gratis, så kan vi se på det! Vi er løsningsorientert, hilsen Nordland fylkeskommune!
Sju fastboende
Til dette har jeg følgende kommentarer:
Det koster ifølge NFK cirka 200-250.000 per år i anløps- og ekspeditørutgifter. Man kan lett regne seg fram til at cirka 511 reisende fra øya utgjør cirka 1.022 reisende totalt. Disse vil betale billetter som lett utgjør cirka 150.000 (et lavt estimat). Godsinntekter kommer i tillegg. De økonomiske besparelsene er marginale.
For å benytte hurtigbåtanløpet på naboøya Sleneset, må de fastboende på Nord-Solvær legge ut på en cirka 4 km lang privat båttur, i vær og vind. Vinter og sommer, i et kronglete terreng til havs, noe som i seg selv ikke er ufarlig.
Det bor 7 fastboende på øya, det er ikke lite. Det er sånn bygde-Norge er. Slik bor vi i Lurøy. Nå er 7 lite, i neste runde er 70 lite. Hvem er neste til å miste båten når den tankegangen legges til grunn? Er disse 7 mindre verdt enn andre? Kanskje er det ikke lovpålagt å sørge for skyss, men de som bor på Nord-Solvær nå og tidligere har alle vært bidragsytere til fellesskapet. Det betales skatt også fra disse innbyggerne, og fylket mottar midler for å ivareta samferdsel til innbyggerne i Nordland.
For stram tabell
Tullete utsagn som at akselerasjon, manøvrering og mannskap utløser store kostnader, er bare tomme argumenter. Øya anløpes jo i dag, uten fare for hverken mannskap eller manøvrering. Feilen ble gjort da fylket la ut anbud på den nye Helgelandspendelen. Der la man en stram tidstabell og gjorde flere fordyrende tiltak, som økt frekvens. Dette resulterte i at det ble tatt et bevisst valg om å øke frekvens til Sleneset, Lovund og Onøy, mens Nord-Solvær mistet det lille de hadde. Det til tross for at kommunen advarte mot å øke frekvens dersom dette gikk utover øvrig ruteproduksjon.
At andre øyer må starte reisen tidligere, faller også på sin egen urimelighet, da det meget godt lar seg gjennomføre å kjøre ruten som i dag. Hadde man i tillegg sett på flytting av knutepunkt for NEX 1, kunne man spart både tid og penger.
Kaileie
Det påståtte kravet fra kaieier på utelatt kaileie må ses i sammenheng med at fylket i flere år angivelig ikke har betalt gjeldende satser utarbeidet av ekspeditørforeningen. Dette kan ikke lastes kaieiere og brukes som et seriøst argument i saken. Det må kunne forventes at fylket betaler for de tjenester de får levert.
Å foreslå gratis anløp er et hån. Det koster å holde kai, det koster å ekspedere. Vedlikehold, strøing, brøyting og sikkerhet for reisende. Det er uforståelig at et slikt forslag kommer fra fylket. Hvilke andre tjenester tenker de at private skal finansiere? Skal bussjåfører kjøre noen timer gratis for å opprettholde bybussen? Skal sentrumsterminalen i Bodø ta en dugnadsuke i ny og ne for å holde hjulene i gang? Hvilke lokaler/kontorer kan leies gratis for å huse fylkeskommunalt ansatte? Hvorfor skal tilbud i bygdene finansieres på dugnad, mens tilbud i tettbygde strøk er en selvfølge å betale for? Jeg undres over mye. Hvordan tenker de styrende partier i Nordland?
Tomme ord
Alle skal ha brød før noen får kake, var det en klok Ap-mann som sa! (For lenge siden).
Tilbud og tjenester nær folk, desentralisering, ta hele Norge i bruk, sa Sp. Hvorfor ta fra dem som har minst og gi til dem som har mest, sa SV. Menneskeverd og rettferdighet, sa KrF. Disse verdiene kunne stått som en bauta av trygghet, omsorg og likeverd dersom de hadde et snev av troverdighet bak seg. Alle disse «tomme ord» vil dessverre heller stå som en skam over dem som med viten og vilje legger ned denne øyas signalanløp.
Denne uka samles fylkestinget i Sandnessjøen. Der fremmes to interpellasjoner om temaet, begge viser en samlet løsning på disse utfordringene. Hva vi gjør viser hvem vi er!
Nina Bentzen
Lurøy Sp