Flytrafikken strupes. Folk jages hjem fra hyttene sine. Hjemmekontor bidrar til redusert tetthet i kollektivtrafikken. «Hold dere hjemme», er beskjeden fra øverste hold. Alle må bidra.
Men hva gjør Widerøe?
Monopol
Jo, de utnytter sin monopolsituasjon til siste blodsdråpe. På Helgeland stenges 2 av 4 flyplasser.
På den måten får de fylt opp maksimalt de flyene som går. Å kjøre med fulle fly er bedriftsøkonomisk et godt valg. Men i dagens situasjon er det avslørende usolidarisk. Å stue sammen mest mulig folk i en flymaskin er bidraget til Widerøe i ei tid hvor alle pålegges å bidra til redusert smittefare så mye som mulig.
Forstå det den som kan.
Gebyr
Avbestilling er kun mulig dersom man har kjøpt fullprisbilletter. Greit nok, kan man kanskje mene. Vel og merke dersom man er ansatt i eller aksjonær i Widerøe.
Men at ikke Widerøe oppfordrer til ombooking er et mye mer interessant spørsmål. Riktignok er ombooking mulig.
Men det vil da påløpe et ombookingsgebyr på 600 kroner, pluss det mellomlegg som måtte følge dersom nye billetter blir dyrere.
Hvordan forsvarer Widerøe dette? Er det en oppfordring til å reise? Eller styrer man bevisst mot at folk bare unnlater å møte opp pga. krav om smittebegrensning? Betalte, ubenyttede seter er sikkert den beste butikken?
Merkelig
Samtidig er de på tilbudssiden i disse koronatider. Lokker med billige billetter hver dag. Men skulle man booke om til en billigere billett, medfører det ingen reduksjon. Og gebyret ligger fast.
Widerøe er et selskap med stadig mindre tillit og stadig redusert omdømme. Da er det både merkelig, men avslørende på samme tid, at selskapet ikke klarer å ta innover seg den situasjon landet befinner seg i.
Hensynet til aksjonærene teller tydeligvis mer.
Frode Dalsvåg
Trondheim