Nordland fylke har ikke råd til å opprettholde en ruteproduksjon som dekker behovet.
Samferdselssjefen sier til NRK tirsdag at de setter inn ekstramateriell på strekningen Tjøtta-Forvik, og monitorerer situasjonen. Antakelig betyr det at fylket er fornøyd med at køen er borte når fergelemmen går opp for siste ekstratur om kvelden.
Vega-Tjøtta
Så enkelt er det ikke. Sambandet Vega-Tjøtta kan være et godt eksempel. Her kjører ferga Ramtind med 22 PBE (om vinteren Torgtind med 50 PBE!).
Vega har mange fantastiske attraksjoner, og har i år plusset på med Vegatrappa. Med bilen fylt av entusiastiske familiemedlemmer kjørte vi fra Sandnessjøen til Tjøtta sist søndag.
For sikkerhets skyld kom vi 1 time og et kvarter før fergeavgang kl. 11.30. Vi kom med, og etter en times overfart nådde vi Igerøya, og to mil seinere var vi klar for Vegatrappa. Flott tilrettelagt og unik utsikt mot Søla.
Selv om geleen i knærne ble framtredende mot slutten anbefales turen på det varmeste. Etter nedkomst ble det diskusjon om vi skulle dra innom havhotellet for en bedre lunsj, besøke verdensarvsenteret eller Vegstein for å se gammelbutikken og gamle båtmotorer. I stedet ble det retur direkte til Igerøya for å stille i fergekø kl. 15.15 for fergeavgang kl. 17.30. Den kom vi ikke med.
Fergemannskapet gikk rundt for å overtale folk til å ta ferga til Horn, og deretter kjøre 3,5 time rundt E6 for å komme til Sandnessjøen. Vi kom med siste fergeavgang kl. 19.55 som nestsiste bil. Fortsatt sto mange igjen.
Framsnakking?
Poenget er ikke bare ergrelse over til sammen 5 – fem unyttige timer i fergekø.
Det brukes millioner i markedsføring av Helgeland i inn- og utland. Fylket er forbauset over at det virker. Ivrige turister må bruke tida i fergekø i stedet for på attraksjonene. De anbefales å ikke kjøre kystriksveien. De som har satset på turismen som næring må være frustrert.
Kunden har tatt turen til Vega, vil gjerne benytte tilbudene, men må stå på fergeleiet på Igerøya i stedet.
Tror fylkesråden at turister som må overnatte på fergeleiet i bilen, framsnakker Helgelandskysten til neste år?
Burde vært spiker
Det satses milliarder i veiutbedringer over store deler av landet. Samtidig avspises de som har båt som sin riksvei med stadig mindre andel. Nordland er Norges største fergefylke, men tar ikke ansvaret og er inkonsekvent i sin satsing.
Hurtigbåten tåler ikke dårlig vær over Trænfjorden, og stryker forbi kaia på Nord-Solvær uten å stoppe. Anbudene tillater bruk av ferger som Ramtind, som burde vært spiker.
Alle husker Godfjord som i 2015 hadde en alvorlig ulykke. Hadde det vært en buss pensjonister ombord kunne det endt i tragedie.
Hvorfor godtar vi år etter år gammelt utdatert materiell uten tilstrekkelig kapasitet?
For å si det på helgelandsk, dæ e som e tåres.
Einar Mørch