• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Helgelands Blad

PÅ KYSTEN SIDEN 1904

  • Nyheter
  • Meninger
  • E-avis
Meny
  • Nyheter
    • Koronaviruset
    • Kultur
    • Sport
    • Næringsliv
    • Samferdsel
    • Sykehus
    • Kommuner
    • Havbruk
    • Offshore
    • Reportasje
    • Politi
    • Mat
    • Trænafestivalen 2022
    • Havnafestivalen
    • Petter Dass-dagene 2022
  • Meninger
    • Leserbrev
    • Leder
  • Helgeland
    • Flo og fjære
    • Radio Helgeland
    • Er flyet i rute?
    • Sjekk skiløypa
    • Skipstrafikken
    • Flightradar24.com
  • Folk
    • Minner
    • Gratulasjoner
  • Bildeserier
  • Video
  • Søk i arkiv (fra 2001)
  • Følg oss
    • Twitter
    • Facebook
  • HavPuls
  • Brønnøysunds Avis
  • Kontakt oss
    • Send debattinnlegg
    • Tips oss
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Kjøp enkeltutgaver
  • Kundesenter
  • Hjelp
  • Personvernerklæring
  • Abonnementsvilkår
  • Annonser
  • Ansatte
LESERBREV
4 minutter lesetid

Fergepenger til vei

Foto: Lars Olve Hesjedal
Tone Iren Holmen
Publisert: 19 januar, 2020 14:09
Oppdatert: 19 januar, 2020 14:09
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Åpent brev til Fylkesrådet.

Siden vi gikk inn i 2020, har vi sett en massiv protestaksjon reise seg.

Fylkeskommunens «sonepåslag» og kreative takstøkning på fergesamband og hurtigbåter har, med rette, vekket en ild i befolkningen. Nå som vi har landet litt og er blitt lovet reduksjon i billettprisene, er tiden kommet for å finne permanente løsninger som kommer befolkningen til gode i det lange løp.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

Vi har behov for forutsigbarhet, og denne årlige kampen er trettende og skaper kun splid.

Veiforbindelse

Store deler av Nordland blir betjent av nødvendige fergesamband og hurtigbåtruter. Disse har dessverre blitt bygget ned, og årsaken er, som alltid, økonomisk forankret.

Lurøy FrP har tidligere foreslått en utreding av veiforbindelse mellom øyene Lovund og Sleneset. Vi kan gjerne tenke større. Se mot Lofoten, området hadde ikke vært det samme uten utbyggingen av bruer mellom øyene. Veiforbindelsen mellom øyene har ført til en langt enklere infrastruktur til glede for både lokalbefolkning, næringsliv og turisme.

Ubenyttet ordning

Fergeavløsningsordningen ble presentert i 2016. Jeg kan ikke finne at denne muligheten er valgt benyttet i vårt fylke enda. Dette innebærer at det blir bygget et nytt veisamband, det vil si en bro eller undersjøisk tunnel, som erstatter eller innkorter et ferjesamband.

Gjennom ferjeavløsningsordningen kan fylkeskommunene delfinansiere slike prosjekter med midlene de ville fått for ferjesambandet gjennom utgiftsutjevningen i inntektssystemet. Ferjeavløsningsordningen er allerede en svært god ordning for fylkeskommuner som benytter seg av den, men i 2018-2019 ble den enda bedre.

Ferjeavløsningsordningen dekker inntil 50 pst. av rentekostnadene knyttet til byggekostnaden, og utbetaling av ferjeavløsningsmidlene er foreslått regulert opp til 45 år.

Jeg anmoder Fylkesrådet om å se på denne løsningen for flere av øyene i Nordland. Den eneste grunnen til å unnlate å undersøke en slik mulighet, er at NFK ikke ønsker å miste deler av rammetilskuddet de per i dag får for å holde ferger og hurtigbåter. Disse tilskuddene er ikke øremerkede og kan gå til andre områder.

Knytte sammen

For Lurøy kommune sin del, hadde det vært mulig å knytte sammen Lovund, Sleneset og Onøy/Lurøy.

Dette ville redusert bruken av ferge/hurtigbåt og samtidig hjulpet en kommune som for det meste består av spredte øyer langt til havs. Med drøye 1900 innbyggere, medfører det høye driftskostnader for kommunen å ha skoler, barnehager og legekontor på et hvert nes.

Verdiskapningen fra dette området forsvarer imidlertid en løsning der vi knytter øyriket sammen med vei.

Tone Iren Holmen

Nestleder, Lurøy FrP

Adresse
Postboks 174
8801 Sandnessjøen

Redaktør
Morten Hofstad

  • Personvernpolicy / Informasjonskapsler
  • Redaktørplakaten
  • Vær Varsom-plakaten
  • PFU

hblad.no lagres regelmessig av Nasjonalbiblioteket. Nettsiden vil bli gjort tilgjengelig som kildemateriale for forskning og dokumentasjon

Helgelands Blad © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no

Personvern og cookies

Helgelands Blad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Les mer