Utdrag av høringsuttalelse
fra Kvitneset Camping, Helgeland Fjordferie AS, Offersøy Camping AS, Instøy
Bryggeferie,
Vandveferie.
Ut i fra erfaringer fra egen turistfiskebedrift og ut i fra tilgjengelige høringsuttalelser er det lite sannsynlig at de aktørene som stoppes i tollen med flere hundre kilo overvekt kommer fra registrerte turistfiskebedrifter.
Må etterforskes
I sitt skriv antyder departementet at smuglere opererer ut fra uregistrerte anlegg. Likevel vil de foreslåtte endringene ramme hele næringen med registrerte turistfiskebedrifter.
På et foredrag i regi av YES på Stjørdal i forbindelse med de
nye reglene i 2018 foreleste tolletaten. Her kom frem at de groveste smugler-
tilfellene kom fra nedlagte fiskemottak i Finnmark og Troms kjøpt opp av
østeuropeere.
Det burde være mulig å etterforske disse tilfellene og få stoppet virksomheten. Det blir feil å ramme hele næringen.
I forslaget skal turistene få lov å ta med 20 kilo hodekappet sløyd fisk. Departementet håper med forslaget til nye forskrifter å få en dreining bort fra mengdefiske til fiskeopplevelsen.
Uønsket sløsing
Vi kjenner oss heller ikke igjen i beskrivelsen av denne «uønsket sløsing med verdifulle ressurser». Våre gjester er svært grundig og flink til å filetere. Mange går sikkert yrkesfiskere en høy gang i å ta vare på råvarene. Om noe kastes kan det jo være at fisken er befengt med parasitter eller liknende. Det kan jo også komme gjester som er nybegynnere, men alle har jo et ønske om å ta godt vare på råvarene. Vi er redd resultatet av forslaget blir at det kastes mer av fisken bare ikke i Norge.
Endring av frekvens
Det foreslåes at turistene bare får utførsel av fisk en gang pr år. I all hovedsak har vi besøk av våre gjester bare en gang pr år. Noen få gjester kommer også to eller tre ganger pr år. De er svært glad i å fiske. Når de har anledning til å fiske i Norge to eller tre ganger i året hvorfor skal vi ta i fra de den gleden? De betaler godt for leie av rorbu, båt, handler i dagligvarebutikken vi har på Vandve.
De reiser med to ferger for å komme fra fastlandet til Vandve. Uten turistfiskere hadde vi hverken hatt dagligvarebutikk eller bilferge til Vandve. Vi er tross alt bare 31 fastboende på Vandve, men vi har fem turistfiskevirksomheter med i alt 76 sengeplasser hvorav 12 sengeplasser er på vårt anlegg. Vårt forslag er å sette en begrensning på tre utførsler i året.
Praktisering av regelverket
I utkastet foreslåes en strengere håndhevelse av regelverket. Ved mangelfull registrering av fangst foreslåes blant annet sanksjoner som sletting av godkjenning og bøter. Dette finner vi helt naturlig på samme måte som forslaget om løpende registrering av fangststatistikk. Vi håper også på å få tilgjengelige oppdatert fangststatistikk fra direktoratet gjerne omregnet til kilo og sammenliknbare kvoter.
Samhandling
I forslaget nevnes regjeringens arbeidet med «betring av sjøtryggleik» og turistfiskenæringen tas riktig inn i varmen.
Her nevnes mulige forslag til strengere krav til utleier og leietaker av fritidsbåt. Det heter blant annet: «Dersom slike krav ved utleie av båter skulle bli strengere, vil det påvirke turistfiskenæringen gjennom en ytterligere ansvarliggjøring.»
Det heter videre «Uønsket og useriøs adferd i forbindelse med både sikkerhet ved båtutleie og ressursuttak antas å kunne henge sammen».
Vi håper departementet her tar feil i sine antagelser som mest ligner på noe dårlig dokumentert sladder. Dessuten håper vi at departementet her kaster et blikk på ordningene med leie av bil slik at vi som leier ut båt ikke får ansvaret for alle leietakerens handlinger og uhell. Det vil føre helt galt avsted.
Oppsummering
Turistfiskenæringen er en ung næring og betydelige investeringer er gjort de senere år i anlegg langs vår langstrakte kyst og i skjærgården. Departementet ønsker smugling og dårlig ressursutnyttelse til livs.
Departementet antyder at de som smugler store mengder fisk ikke nødvendigvis kommer fra registrerte turistfiskebedrifter. Departementet legger ikke frem forslag som kan begrense smuglingen. Når problemstillingen er bragt på banen kunne i det minste komme et forslag om bedre etterforsking av smugling og flere kontroller på grensen.
Alternativ virksomhet i anleggene er gjennomgående vanskelig da disse er lokalisert langt ut i skjærgård i de minste lokalsamfunnene. Gjennomføres forslaget til nye forskrifter kan vi vente et konkursras i denne næringen.
Smuglerne vil helt klart fortsette å fiske fra uregistrerte anlegg.
Takk til fiskarlaget, norske medier og Fiskeridepartementet for nok en gang feilslått distriktspolitikk.
Jan Haus
Feilslått distriktspolitikk