Interpellasjon på fylkestinget.
Stortingets vedtatte klimamål er en nasjonal målsetting om reduksjon i utslipp.
I tilknytning til disse målene har Nordland Fylkeskommune en strategi om et grønt skifte for å bidra til å nå Stortingets vedtatte mål. En del av denne strategien innebærer innfasing av elbusser i Bodø samt elferjer på fylkeskommunale ferjesamband.
Overgang til «nullutslippsløsninger» viser seg å ha formidable kostnader.
Eksempler
Annen teknologi som betegnes som «lavutslippsløsning» har vesentlig lavere kostnader og tilnærmet samme effekt i forhold til reduksjon i utslipp.
Som eksempel kan det vises til at overgang til elbusser i Bodø vil ha en høyere kostnad på ca. 125 millioner kroner i forhold til f.eks. busser som har biodiesel som drivstoff.
Fylkeskommunens vedtatte budsjett og økonomiplan inneholder ingen kostnadskalkyler som klart synligjør kostnadene fylkeskommunen påtar seg med å gjennomføre så omfattende tiltak. Det har den senere tid fremkommet at fylkeskommunen har en underdekning på ca. 200 millioner kroner pr. år for å kunne gjennomføre planlagte tiltak.
Spørsmål
Har fylkesrådet økonomiske kalkyler som viser merkostnadene som innfasing av elferjer på fylkesferjesambandene, samt elbuss satsingen medfører?
Kan fylkesrådet fremlegge et klimaregnskap som vise forskjellene i utslipp mellom såkalte «null- og lavutslippsløsninger?
Har fylkesrådet vurdert å stoppe innfasingen av elbusser i Bodø samt elferjer på fylkesferjesambandene i påvente av at disse tiltakene er fullfinansiert i form av kompensasjon fra staten?
Forlag til vedtak
«Nordland fylkesting vedtar å stoppe innfasingen av elbusser i Bodø, elferjer på fylkesferjesambandene samt elektrifisering på hurtigbåter, inntil disse tiltakene er finansiert via statlige midler i sin helhet».
Richard Dagsvik
Fremskrittspartiet