Ap`s tidligere ordfører i Dønna hadde et leserinnlegg i HB 10. september, under tittel «Kaos på Bjørn fergekai i sommer»
Noen forutsetninger: Forfatteren av leserinnlegget representerer Ap, et parti som har hatt politisk ledelse (ordfører) i 20 av de siste 24 år i Dønna. I 12 av disse årene har forfatteren selv innehatt vervet. Undertegnede har pr dato, til sammenligning vært ordfører i Dønna i 11 mnd.
Øremerket bevilgning
Som kjent ble det i 2019 fra fylkeskommunen vedtatt å tildele fylkesvei 828 mellom Herøy og Dønna kr. 140 mill. av den næringsrelaterte veimilliarden som fylket fordelte. Denne bevilgningen er øremerket til fylkesvei 828.
¤ Fylkesvei 828 starter i krysset på Bjørn og går frem til fergeleiet på Herøy.
¤ Fergeleiet på Dønna er en del av fylkesvei 809 som går nordover Dønna.
¤ Dette innebærer at bevilgninger til fylkesvei 828 ikke omfatter fergeleiet.
Lange prosesser
I regional transportplan (RTP) som er fylkets plan for samferdsel, er imidlertid fylkesvei 809 ført opp med et beløp på kr. 35 mill. til oppgradering av fergeleiet på Bjørn. Denne planens handlingsprogram ble vedtatt av fylkestinget i juli 2017 og handlingsprogrammet går frem til 31. des. 2021.
Anbudet/innkjøpet for fergetrafikken til og fra Dønna ivaretas av Nordland Fylkeskommune. Kontraktene for slik leveranse inngås med leverandør (for tiden Boreal) etter lange prosesser og for perioder på opptil 10 år +/-.
Det materiell (ferger) som skal betjene sambandet har siden jeg kom med i Dønna politikken (sist på 80-tallet) vært gjenstand for gjentatte diskusjoner i kommunens organer. Dønna Ap har i hele denne perioden vært for bruk av en stor ferge. Siste periode betjent med ferga «Møysalen».
Korona-sommer
Det er også nødvendig å peke på det faktum at sommersesongen 2020 har vært preget av koronasituasjonen. Ola og Kari Nordmann skulle feriere i eget land. For mange fergesamband inkl. Dønnasamban-
det har dette ført til en unormal trafikk i sommer. Denne ekstraordinære situasjonen kan ikke være dimensjonerende på fremtidig kapasitet. Sikkheten må imidlertid være ivaretatt uavhengig av størrelsen på trafikken.
Svar på spørsmål:
Undertegnede startet dialogen med NFK i oktober 2019. I tillegg har jeg søkt og fått plass i Helgelandsrådets samferdselskomite.
Tema har vært, er og vil være:
¤ Nytt fergeanbud med virkning fra 2022, med fokus på to-ferge-konsept.
¤ Fylkesvei 809, fergeleiet på Bjørn. Forbedring her er tuftet på RTP. Det er imidlertid et uavklart spørsmål om størrelse på oppstillingsplass på fergekai. Her kan en lett tenke seg at dersom kommunen og NFK går bort fra storfergeprinsippet og innfører 2-fergekonseptet i stedet, vil grunnlaget for betydelig økt frekvens gi lavere behov for oppstillingsplasser i fergekøen. Dette vil også kunne frigi trygge arealer for de myke trafikantene og deres sikkerhet.
Frekvens
To-ferge-konseptet vil også gi en helt annen mulighet for forbedringer for frekvens, åpningstid og bedret regularitet for anløp av Løkta, sett i forhold til nåværende løsning med en stor ferge.
¤ Fylkesvei 828 med utbedringer basert på bevilgningene fra veimilliarden (opprinnelig 140 millioner). Fylkesråden for samferdsel har redegjort for at planarbeidet vil starte på høsten i år.
¤ Fra ordførers side er det gjentatte ganger tatt opp med fylkets samferdselsavdeling administrativt og politisk nivå, at Fylkesvei 828 i sin helhet må rustes opp til akseptabel standard minimum som beskrevet i KVU 2015 (konsekvensutredningen). Dette er et arbeid som i første omgang har som mål å få Fylkesvei 828 i sin helhet inn i fylkeskommunens RTP som planlegges ferdig rullert/vedtatt ved årsskiftet 2021/2022. Her er samhandling mellom Dønna, nabokommuner, Helgelandsrådet og fylkeskommunen avgjørende for å lykkes.
Fastlandsforbindelse
Fremtidige løsninger for trinnvis forbedring av ferge-
løsninger og mulige løsninger for fastlandsforbindelse er et tema med et lengre tidsperspektiv, der også nasjonalt nivå (NTP) må adresseres.
Arbeidet er basert på vedtatte plandokumenter KVU fra 2015 og nytt veikart fra 2017. Det vises også til pressemelding fra Nordland fylkeskommune ved samferdselsråden gjengitt i HB 02.07.20. Pressemeldingen dokumenterer at det fra kommunens side arbeides aktivt med etterspurte saker.
Kommunikasjonsnemda i Dønna (formannskapet) er løpende blitt orientert omkring initiativ og utvikling.
Nils Olav Jenssen
Ordfører