Avinor skal etter ferien, på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, innhente synspunkter fra flyselskapene på planene om storflyplass i Rana.
I den sammenheng er det interessant at Widerøe-sjef Stein Nilsen snakker om sin «visjon» for framtidig luftfart i Norge. Det skjedde i et intervju med NRK tidligere uka.
Widerøe lever av å frakte passasjerer over kortere strekninger, med fly som trafikkerer kortbanenettet.
At Nilsen da argumenterer for at mindre flyplasser rundt i distrikts-Norge vil få en renessanse, er dermed neppe noen overraskelse. Og at Widerøe satser på elektriske fly er heller ikke nytt, tross at Widerøe nå beregner at de ikke vil kunne foreta et skifte over til elektrisk framdrift i dette tiåret.
Widerøe kan være i ferd med å skaffe seg et problem, hvis elektriske fly ikke kommer så raskt som noen har trodd, siden dagens Dash 8-flåte begynner å dra på årene.
Nilsen mener altså at de mindre flyplassene rundt i Norge blir et satsingsområde.
«I dag transporterer vi folk fra et sted de ikke er, til et sted de ikke skal», som Nilsen uttrykker det, i betydningen at flyplasser ikke ligger nær nok der folk bor – og for lang fra stedet de skal reise til.
Trafikkforsker Kjell Werner Johansen liker tankemåten til Widerøe-sjefen, og sier ideene har størst relevans langs kysten, der reiseavstander er kort med fly, men lang med bil.
Når flyselskapene snart skal fortelle Avinor hva de mener om flyplass-strukturen på Helgeland, er det ingen grunn til å tro at de vil si noe annet enn de har sagt tidligere.
Widerøe vil argumentere for kortbanenettets fortrinn og utviklingsmuligheter.
SAS og Norwegian har tidligere i brevs form stilt spørsmål ved nytten av Hauan-prosjektet, først og fremst på grunn av altfor tynt passasjergrunnlag for store fly, men også på grunn av at en slik flyplass vil bidra til å øke det samlede kostnadsnivået for luftfartsnæringen – som finansieres med avgifter.
Flyplassdebatten de siste årene har i det minste fått fram at nytteverdien av en storflyplass i Rana er langt mer tvilsom enn prosjektmakerne har hevdet siden prosjektet ble lansert i 2007.
Hvis ikke avklaringene som nå skal gjøres i Avinor forkludres av utidig politisk innblanding, blir det svært krevende å tvinge gjennom en gigantisk investering, der til og med de private sponsorene ser ut til å ha forduftet.