De siste dagene har vi sett nye forsøk på å skape politisk press for å klemme penger ut av staten til ny flyplass i Rana.
Så langt ser det ut til at forsøkene virker mot sin hensikt.
Siste nytt er at Avinor sier de trenger ett år (minst) på å gjennomgå prosjektet på egen hånd, noe også samferdselsministeren erkjenner, ifølge NRK.
Dermed er det stor sannsynlighet at prosjektet ikke når opp i neste rullering av Nasjonal Transportplan, som allerede er i full gang, og trolig vedtas i Stortinget rundt disse tider neste år.
Enn så lenge står Hauan-prosjektet fast i det samme sporet der prosjektet har stått siden lanseringen høsten 2007 – pengene er ikke der.
De siste månedene har det vært relativt hyppig kontakt mellom Rana-miljøet og departementet, ifølge epost, brev og presentasjoner Helgelands Blad har innhentet.
Som kjent valgte departementet like før påske å ta prosjektet fra PLU og gi det videre til Avinor med begrunnelsen at å la PLU stå for utbyggingen, med oppstart i år, viser seg å ha «store utfordringer når det gjelder statsstøtte- og anskaffelsesregelverket».
Departementet har blant annet forlangt svært detaljerte opplysninger om status i prosjektet. Departementet er opptatt av hvordan man har kommet fram til en anbudssum med entreprenør (PEAB) på 1,7 milliarder kroner.
Til sammenligning er foreløpig prislapp for ny flyplass i Bodø fem milliarder +.
Avinor mener Rana-prosjektet vil koste tre milliarder (i 2023).
Entreprenører som valgte å ikke levere tilbud, sier til Helgelands Blad de oppfattet anbudsgrunnlaget som «helt useriøst».
Departementet har også vært svært opptatt av den angivelige forpliktelsen om et lokalt bidrag på 600 millioner.
I svar fra PLU framgår det at kommunen allerede har brukt rundt 60 av forpliktelsen på 300 millioner. Men de resterende 300 millioner «fra næringslivet» er ikke der.
I stedet skisserer PLU i et notat datert 7. februar i år at lokale skal bidra med 100 millioner i «egenkapital», og 200 millioner i lån, «med rimelig mulighet for tilbakebetaling ved suksess», altså ikke noe lokalt tilskudd, men et lån som staten skal betale tilbake – stikk i strid med krystallklare forventninger fra departementet.
Dette er helt i tråd med hva Avinor-ledelsen kommuniserer til Helgelands Blad: «Vi møter dette overalt. Det loves lokale bidrag, men pengene kommer aldri».
Med prosjektlederen vippet ut på sidelinjen, og prosjektet overført til et Avinor i dyp korona-krise, er ny flyplass i Rana mest sannsynlig lenger unna realisering enn på mange år.