BANK: Ta med passet i banken, og oppdater legitimasjonen, oppfordrer Sparebank1 Nord-Norge.
– Myndighetene har bestemt at alle bankkunder må være legitimert overfor banken, og at vi må lagre en kopi av legitimasjonen. Vi er også pålagt å ha kjennskap til hvordan kundene bruker produktene og tjenestene våre, sier Atle Edvardsen, konstituert banksjef SpareBank 1 Nord-Norge Sandnessjøen.
Myndighetene har bedt norske banker sørge for oppdatert legitimasjon på alle kundene sine. Hensikten er å gjøre svindel vanskeligere.
I disse dager får tusenvis av kunder i SpareBank 1 Nord-Norge brev i posten og i nettbanken om at de må møte opp i banken med passet sitt for å legitimere seg på nytt.
Hensikten er å beskytte enkeltpersoner og samfunnet som helhet mot ID-tyveri, svindelforsøk og økonomisk kriminalitet, som for eksempel hvitvasking og terrorfinansiering.
4.500 på Helgeland
Det betyr at kundene må legitimere deg på nytt og svare på noen spørsmål, selv om de kanskje har vært kunde i banken i mange år. På Helgeland må over 4.500 av SpareBank 1 Nord-Norges kunder møte opp med passet sitt.
– Vi anbefaler å ta turen innom oss for å legitimere seg. Men vi vet at det for noen kan være vanskelig å komme seg til banken. Derfor skal vi i løpet av oktober og november legge ut på turné. Vi ønsker å besøke alle kommuner der vi ikke har et bankkontor, sier Edvardsen.
Skal reise rundt
Han forteller at turnélista ikke er helt klar ennå, men at det på bankens nettsider vil komme detaljert informasjon om hvor og når man kan legitimere seg.
– I tillegg er også mulig å sende inn et bilde av sin legitimasjon, enten digitalt eller i posten. Det skal være enkelt for kundene å gjøre det vi ber dem om, sier banksjefen.