KVN på Nesna skiller seg positivt ut i analyse av skolers bidrag til at elevene fullfører og består videregående utdanning.
De såkalte skolebidragsindikatorene brukes til å vise forskjeller mellom videregående skoler i hvor mye de bidrar til å løfte elevene faglig, til at de fullfører og består, og til å hindre at elevene slutter underveis.
Indikatorer
Den årlige analysen fra Utdanningsdirektoratet skal gi et bilde av skolenes innsats på disse områdene, hvor det er tatt høyde for noen ulike forutsetninger i elevgrunnlaget, som hvilke karakterer elevene har fra tidligere, kjønn, utdanningsprogram og trinn.
En skolebidragsindikator viser forholdet mellom skolens forventede og faktiske resultat, hvor det forventede resultatet altså er det beregnede landssnittet.
Forskjeller
Nordland fylke kommer godt ut på årsbestått og deltakelse for skoleåret 2018/19, uten noen skoler under landssnittet. På karakterpoeng ligger Nordland litt under landssnittet.
Innad i Nordland er det en del forskjeller mellom skolene.
Når det gjelder årsbestått (elever som fullfører og består alle fag) for studieforberedende utdanningsprogrammer, skiller særlig Kristen videregående skole Nordland (KVN) på Nesna seg positivt ut. Skolen bidrar hele 12,3 prosentpoeng over landssnittet. Nummer to i Nordland, er Bodø videregående med 4,5 prosentpoeng over.
KVN kommer dårligst ut på karakterpoeng (4,3 prosentpoeng under landssnittet) på studieforberedende i Nordland, men ligger øverst på deltakelse, i tillegg til årsbestått.
Yrkesfag
KVN kommer også godt ut på deltakelse (skolens innsats for at elevene fullfører, selv om de ikke har bestått alle fag) når det gjelder yrkesfaglig utdanningsprogram. Her ligger KVN 6,6 prosentpoeng over landssnittet, som er best i Nordland for denne kategorien.
På yrkesfag kommer også Sandnessjøen videregående skole godt ut, med 6 prosentpoeng over landssnittet på årsbestått, bare slått av Saltdal vgs. (7,6) og Meløy vgs. (6,6) i Nordland.
Se hele oversikten over skolene i Nordland nederst i denne pressemeldinga fra Kunnskapsdepartementet: Videregående skoler i Nordland bidrar ulikt til elevenes fullføring
Årsaker
Skolebidragsindikatorene viser forskjeller i hvor mye skolene løfter elevene, men tallene gir ikke svar på hvorfor, og hva som skal til for å bedre skolenes bidrag. Derfor har regjeringen satt ned en ekspertgruppe. Den skal undersøke hva som skiller skolene, og gi anbefalinger om hvordan skoler og skoleeiere kan bidra mer til elevenes læring, melder Kunnskapsdepartementet i ei pressemelding. Første delrapport kommer i 2020.
– Regjeringen har som mål at 9 av 10 elever skal fullføre og bestå videregående opplæring innen 2030. Skal vi nå målet må vi lære av de som lykkes i dag, og finne og dele de gode tiltakene som virker, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner der.