Lørdag åpner det nye galleriet Galleri Ö på Tjøtta, nærmere bestemt i kjelleren på Tjøtta Gjestegård.
Lokal kunstner
Gallerist Elisabeth Petch ønsket en lokal kunstner til åpningsutstillingen, og tok kontakt med Ingri Haraldsen, som er fra Sandnessjøen.
– Jeg ville gjerne ha Ingri på åpninga. Vi kjente jo til hverandre fra før, gjennom kunstmiljøet og andre bekjente. Og da jeg så lokalet, tenkte jeg med en gang på Ingri sitt arbeid, forteller Petch.
Haraldsen holder vanligvis til i Oslo, og har de siste årene arbeidet med en soloutstilling som skal settes opp på Tegneforbundet i Oslo til høsten. Utstillingen som kommer til Tjøtta på lørdag, har tidligere vært stilt ut i Bergen, og er en forløper til soloutstillingen. Men det blir tilpasset lokalene.
– Jeg var her og holdt på til klokka elleve i går kveld, tror jeg, forteller Haraldsen.
Datoen for utstillings- og galleriåpningen ble satt for bare tre uker siden, og når Helgelands Blad besøker galleriet på fredag er arbeidet med å rigge opp utstillingen fortsatt i gang. Det kan være krevende å stille ut i et nytt rom som man ikke har vært inne i før. Og ikke minst når det er på hjemplassen.
– Det er nesten litt ekstra press når man skal stille ut hjemme, sier hun før hun fortsetter med arbeidet.
Utstillingen består av tegninger, en kamuflasjedrakt og en video med et lydspor komponert av Thomas Strønen. Hva som kommer på plass av andre materialer til åpningen, er usikkert på fredags formiddag.
Selvbevissthet
I «Aware» utforsker Haraldsen hvordan vi er bevisste på oss selv, sporene vi etterlater oss, verden og det ukjente.
Ganske sammensatte og komplekse temaer, altså.
– Det er litt mye «meg» og ikke «oss», synes jeg. Det er noe med det å være så bevisst på seg selv, som jeg tenker at vi til tider kan være i litt for stor grad i dag. Bare det at man kan lage en digital personlighet, på plattformer som for eksempel Facebook, Instagram og Tinder. Det er ikke nødvendigvis slik at den fremstillingen samsvarer med realiteten, sier hun.
Hun trekker frem forventningene vi har til opplevelser og andre mennesker som et eksempel.
Hvis vi skal reise på ferie, har vi gjerne søkt og funnet frem bilder og kart av stedet vi skal til. Eller bare det at man avtaler med venner før man besøker dem, i stedet for å bare oppsøke dem fysisk. Det er klare forventninger til hva som venter oss før vi går ut døra.
– Bare se på bilder fra Helgeland som ligger på digitale plattformer, for eksempel. Det er mye som er redigert til et ytterpunkt som ikke nødvendigvis er realiteten. Og folk vil jo gjerne ha det de har sett, en slags pakke som kanskje ikke nødvendigvis er der. Da mister man litt den opplevelsen å oppsøke noe som er ukjent.
Gammel kjeller, nytt galleri
Rommene som galleriet nå åpner opp til publikum, har de siste årene blitt brukt til lagerrom og potetkjeller. Det passer fint til utstillingens tematikk, sier Haraldsen.
– Det har en perfekt atmosfære for denne utstillingen egentlig. Dette er ikke et rom man vanligvis ville gått inn i, det er jo en gammel vinkjeller. Så det spiller også på den usikkerheten man har når man ikke vet hva man kan forvente, sier hun.
Veggene i galleriet er forøvrig fredet, og dermed kan man ikke sette spiker i dem.
– Det er en utfordring, men det kan også være med på å sette kreativiteten i gang, sier gallerist Petch.
Den gamle vinhylla hadde allerede en spiker satt i, og der har det kommet opp en tegning til utstillingen.
Gjenkjennelig, men ukjent
Siden Haraldsen arbeider mye med detaljerte tegninger som det tar tid å lage ferdig, får hun tenkt nøye gjennom ordene hun velger til utstillingen.
– «Aware» får meg til å tenke på et fantastisk norsk ord, som er «årvåken». Det minner meg om et rådyr som kikker opp, det er noe litt anspent med det. Noe av det fineste jeg vet er når jeg møter på ville dyr når jeg er ute. For de vil egentlig ikke møte meg, men jeg setter så utrolig stor pris på de møtene. Noen ganger er det bare en brøkdel av et sekund, men det hender jo at man står og ser på hverandre og ikke vet hva den andre vil. Men jeg hadde blitt mye mer usikker om jeg hadde møtt et menneske som stod og kikka på meg ute i skogen, forteller Haraldsen.
Det er noe med kontrasten mellom det ukjente og gjenkjennelige som går igjen i arbeidet hennes. Tegningene er figurative, og viser helt konkrete ting, samtidig som man ikke helt klarer å sette fingeren på hva det er.
– Jeg tror kanskje alle er det, men jeg har i hvert fall alltid vært utrolig interessert i det ukjente. Jeg blir aldri ferdig med det. Bare det at det er folk som tør å oppsøke nye grotter, for eksempel. Det hadde jeg aldri turt, men vi som mennesker gjør jo det. Vi er hele tiden på søken etter noe nytt, samtidig som vi har denne kartleggingen på forhånd før vi drar ut og reiser. Det er jo komfortabelt, jeg brukte det selv da jeg reise til Island. Så det er ikke bare negativt.
Barnevennlig
«Aware» og selv galleriet åpner klokken 14 på lørdag, og både Petch og Haraldsen håper mange vil ta turen for å se.
– Jeg vet at barn har likt videoen godt når jeg har vist den tidligere, så barnefamilier er også velkomne på åpningen. Det er litt av grunnen til at vi har satt åpningen til dagtid, forteller Haraldsen.
Utstillingen vil stå på Galleri Ö til 2. august.