FLYPLASS: Samferdselsdepartementet gir grønt lys for privat anbudsutlysning av flyplass-prosjektet i Rana.
-PLU og lokale myndigheter er inneforstått med at dette gjøres på egen regning og risiko, og at statlig andel av finansiering ligger inne i andre NTP-periode, heter det i pressemelding fra Høyres stortingsgruppe.
-Offentlig-privat
-Det er første gang dette gjøres i Norge, så det blir spennende hvordan markedet reagerer, sier Jonny Finstad, fra Nordland Høyre og medlem i transportkomiteen.
-Et offentlig og privat samarbeid på modernisering innen samferdsel er god Venstre-politikk og denne regjeringen heier på ildsjelene som tørr.
-Samtidig skal alle flyplasser i nærheten av Mo i Rana fortsatt ha et godt tilbud for sine innbyggere, understreker John Gunnes fra Venstre.
-For egen regning
Samferdselsministeren understreker at anbudskonkurranse skjer på Polarsirkelen Lufthavnutviklings egen regning og risiko, sammen med eventuell byggestart – før Stortinget har bevilget penger til prosjektet, som ligger som foreløpig uprioritert prosjekt i Nasjonal transportplan for perioden 2024-2029.
-Utbyggings- og driftsmodell for ei ny lufthamn ved Mo i Rana er ikkje avklart. PLU har ønskt at Avinor skal gje bistand til arbeidet og det bekreftar samferdselsministeren at dei kan be om på deira eiga rekning, skriver samferdselsminister Jon Georg Dale i en egen pressemelding.
Avinor avventer
«Vi har merket oss at PLU har fått klarsignal for en anbudsprosess, og at de ønsker faglig bistand fra Avinor. Vi er positive til å bistå dem og avventer dialog om dette til de tar kontakt med oss», skriver konserndirektør Stine Ramstad Westby i Avinor i en epost til Helgelands Blad.