SAMFERDSEL: Flyet er så nytt og moderne at det ikke er godkjent for rutetrafikk på kortbanenettet i Norge. Men flytypen kan bli høyaktuell hvis ikke el-fly blir klare innen få år.
Airbus-eide ATR i Frankrike jobber med teknologi og en flytype som kan bli skreddersydd for det norske kortbanenettet. Maskinen heter ATR 42-600 S, en videreutvikling av velprøvde 42-600.
48 seter, 800 meter
ATR, som eies av Airbus, og har hovedkontor i franske Toulouse, har lagt store ressurser i utviklingen av 42-600 S-maskinen.
– Når vil maskinen fly?
– Forhåpentligvis snart. Maskinen bør ha spesiell interesse for Norge, sier en talsmann for ATR til Helgelands Blad.
Flyet har plass til 48 passasjerer, og skal kunne operere på 800 meter lange rullebaner.
Mindre drivstoff
ATR opplyser i diverse presen- tasjonsmateriell at maskinene forbruker mindre drivstoff enn sammenlignbare propellfly som er i produksjon i dag.
Slik ATR formulerer det har 42-600 maskinen en operasjonskostnad som tilsvarer 30-setere som er i drift i dag, men tilbyr 20 flere seter – på samme kostnadsbase.
Kombinasjonen god plass til passasjerer, og redusert forbruk av drivstoff er i seg selv en økonomisk fordel for driftsøkonomien.
Nattsyn
Men systemet for navigasjon i dårlig sikt kan være like viktig. ATR kaller systemet for «ClearVision».
Et kamera i nesen på flyet leverer bilder til flygerne, som gjennom en spesiell brille får se terrenget foran seg, klart som dagen, selv under forhold med tett tåke og mørke.
Flyselskapet Aurigny på kanaløya Guernsey er lanserings- kunde på systemet, og skal etter planen få sitt første fly til sommeren.
– Vi jobber i tillegg sammen med lanseringskunden med å integrere et system for syntetisk terreng med ClearVision. Flygerne skal dermed kunne se terrenget omkring seg i både briller og på skjerm foran seg, opplyser ATR til Helgelands Blad.
– Vi legger til grunn en 50 prosent forbedret regularitet på landinger under marginale forhold. Og dette kan oppnås uten nye investeringer i utstyr på flyplassene, sier talsmannen.
Testet i nord
De siste ukene har fly-produsenten ATR fløyet test-turer i Nord-Norge og Nord-Sverige under utprøving av ClearVision-systemet.
Test-flyet besøkte blant annet annet Bodø.
– Det var ikke på invitasjon fra oss at den var i Bodø, opplyser informasjonssjef Catharina Sollie i Widerøe til Helgelands Blad.
– Vi valgte Norge for test-turene på grunn av geografien og været, sier ATR-talsmannen.
Elektrisk
Det jobbes intensivt blant flere aktører med å utvikle fly med hybrid eller elektrisk drift, men dette er ikke moden teknologi. Avinor er svært opptatt av denne utviklingen, men forventer ikke at slik teknologi kan være fullt ferdig uttestet før nærmere 2040.
ATR har et prosjekt sammen med Air New Zealand på hybrid framdrift, men prosjektet er i en tidlig fase.
Dermed oppstår et tidsvindu der en teknologisk hypermoderne maskin som ATR kan bli alternativet, hvis hybrid og elektrisk framdrift ikke er klar til bruk når eksisterende kortbane-flåte i Norge må tas ut av trafikk.
Gammel Dash 8
Dash 8, den hittil dominerende flymaskinen i verden på korte rullebaner, har gått ut av produksjon. Det eldste Dash 8-flyet i Widerøes flåte ble bygd i 1990, og nærmer seg en yttergrense for teknisk levetid. Hva Widerøe vil velge å gjøre med eventuell flåtefornyelse er så langt ikke kjent.
Men Widerøe-ledelsen uttalte nylig at de vurderer å investere mer i den eksisterende Dash 8-flåten i påvente av at el- eller hybrid-fly skal bli klare for trafikk.
¤ Neste anbudsutlysning for kontrakt på kortbanenettet i Nord-Norge kommer trolig oppunder jul 2020, for oppstart 1. april 2022.
– Må oppfylle myndighetenes krav
LUFTFARTSTILSYNET: Wenche Olsen, avdelingsdirektør for Fagavdelingen i Luftfartstilsynet, opplyser at eventuelle nye flytyper på kortbanenettet må oppfylle myndighetenes krav til ytelser, i all slags vær.
– Mener Luftfartstilsynet at el/hybrid er modent for kommende anbudsrunde i Nord-Norge?
– Det finnes per i dag ingen godkjent elektriske passasjerfly. Om det vil være det ved de kommende anbudsutlysningene er alt for tidlig å si nå.
– Hvilke krav til materiell mener da tilsynet bør ligge til grunn for neste anbudsrunde?
– Generelt må flytypene som er planlagt brukt på rutene være sertifisert og de må tilfredsstille alle krav i tekniske regelverk.
– I tillegg må alle operative krav gitt i europeiske og nasjonale regelverk oppfylles, hvilket også innebærer at typen må være egnet til å operere på kortbaner under alle værforhold som normalt opptrer gjennom året, og være i stand til ytelsesmessig å møte nyttelastkravene kontrakten fastsetter til antall passasjerer og last. Det kan også ligge ytterligere krav i anbudet som sendes ut av Samferdselsdepartementet, ifølge Olsen.
– Har Luftfartstilsynet noen oppfatning av ATR 42-600S som mulig ny kortbane-maskin i Norge?
– Luftfartstilsynet har ingen liste over «godkjente» produsenter eller flytyper. Det ligger kun en forutsetning om at flytypen operatøren ønsker å benytte møter kravene nevnt over – noe operatørselskapet må kunne dokumentere.
– Er ClearVision-systemet sertifisert og godkjent for Norge?
– Det er ikke en spesifikk sertifisering på denne type systemer. Dette er et system som vil være installert i flymaskinen, og som dermed inngår som en del av den tekniske sertifiseringen av flyet.
– Dette systemet som det vises til, ville ikke vært godkjent som innflygningssystem etter europeisk regelverk, opplyser Wenche Olsen.