OFFSHORE: Bellona har klaget på tillatelsen til leteboring nord for Myken, men har fått svar fra utrederne.
Planlagt oppstart på letebrønnen «Toutatis» nord for Myken er mot slutten av oktober, en forsinkelse på grunn av at riggen ikke er ferdig med operasjon på en letebrønn for Equinor, vest av Bergen.
Klima- og miljødepartementet behandler for tiden en klage fra Bellona. Bellona har klaget på utslippstillatelsen operatørselskapet Wintershall Dea fikk tidligere i høst. Klagen handler blant annet om påstått mangelfull søknad, påstått manglende kompetanse hos operatørselskapet, og påstått undervurdert miljørisiko.
Usannsynlig
DNV GL (tidligere Veritas) har sendt et svar på klagen til departementet der de påpeker at DNV GL har benyttet «industristandard» i sitt arbeid med utredninger for Wintershall Dea.
«Metodene som benyttes er industristandard, og modeller og ressursgrunnlaget som benyttes leveres fra forskningsinstitusjoner og er det nyeste og best tilgjengelige grunnlag», skriver DNV GL i sitt tilsvar til departementet.
Bellona hevder i klagen at hvis det skjer et utslipp av olje, og det benyttes kjemiske midler (dispergering) for å fjerne olje fra overflaten, vil olje og kjemikalier legge seg på havbunnen og skade koraller, for eksempel på Træna-revet, 7-8 kilometer sør for borelokasjonen.
DNV GL skriver: «Den potensielle konsentrasjonen av dispergeringsmidler som når Træna-revet vil være svært lav».
«Med begrunnelse i de lave mengdene olje, og de sannsynlig lave mengdene dispergeringsmidler brukt ved et eventuelt akutt utslipp, samt den nordlige strømretning og den lette oljen, fremstår det som usannsynlig at skadelige konsentrasjoner av olje/dispergeringsmidler treffer Træna-revet, heter det i brevet til departementet.
Overdimensjonert
Operatørselskapet har også levert et tilsvar til klagen fra Bellona.
Wintershall Dea avviser at søknaden er mangelfull, at behandlingstiden på søknaden har vært for kort, og at selskapet mangler kompetanse. Selskapet påpeker at de siden 1973 har deltatt i «over 200 letebrønner». Selskapet har dessuten konsultert fagfolk hos lisenspartnerne Equinor, Lundin, og statlige Petoro. Vurderingen av miljørisiko som «lav» bygger på analyser fra DNV GL, som igjen er kvalitetssikret av en «intern ekspertgruppe».
Wintershall Dea skriver til departementet at «oljevernberedskapen for Toutatis er overdimensjonert i forhold til beregnede utblåsingsrater for hovedbrønnen».
Klage behandles
I departementet vil man foreløpig ikke signalisere om det kan oppstå ytterligere forsinkelser for borestart nord for Myken.
– Klagene er fortsatt til behandling i departementet. Vi tar sikte på å avgjøre saken så raskt som mulig, men så lenge saken er til behandling kan vi ikke uttale oss nærmere, sier statssekretær Atle Hamar til Helgelands Blad.
¤ Mer om geologien i området der «Toutatis» skal bores i siste utgave av HavPuls.