FLYPLASS: Avinor vil verken betale for byggingen, eller drive en ny flyplass i Rana, ifølge brev til departementet.
Nok en gang gir ledelsen i Avinor signal til Samferdselsdepartementet om at Hauan-prosjektet i Rana ikke er noe Avinor ønsker å ta økonomisk ansvar for.
I et brev, preget av uvanlig tydelig språk, gir Avinor-ledelsen uttrykk for at selskapet verken vil finansiere bygging eller drift av den planlagte flyplassen. Brevet er skrevet som svar på en anmodning om å delta i arbeidet med å innhente anbud, som et flertall på Stortinget ga klarsignal til før jul.
Avinor skriver de vil bistå «så langt vi har kapasitet» forutsatt at kostnadene blir dekket av Polarsirkelen Lufthavnutvikling AS.
Ikke lønnsomt
Men så kommer det: «Avinor har, som gjort greie for i samband med NTP-prosessen tidlegare, ikkje høve til å investere i ny lufthamn i Mo i Rana med dei rammebetingelsane som gjelder for selskapet», heter det i brevet.
«Avinor har heller ikkje i sin finansielle plan medteke drift av ei ny stor lufthamn. Prosjektet er ikkje samfunnsøkonomisk eller bedriftsøkonomisk lønnsamt», skriver Stine Ramstad Westby, som er konserndirektør for drift og infrastruktur i Avinor.
Samfunnsøkonomisk nytte har departementet tidligere fått undersøkt gjennom en omfattende rapport fra analysefirmaet Urbanet i 2015, som blant annet forutsatte at minst må flyplassen i Mosjøen legges ned for å oppnå lønnsomhet – og bare hvis investeringene ikke overskrider 1.168 millioner. Hauan er nå stipulert til det dobbelte, og Avinor sier «tre milliarder kroner» i 2023.
Stortinget har vedtatt at ingen flyplasser på Helgeland skal legges ned, selv om Hauan bygges.
– Skaff penger selv
Westby gjør det videre klart i brevet til departementet at det blir opp til myndighetene å skaffe penger til investering og drift.
«Regjering/Storting må vurdere korleis ein skal finansiere og drive ei ny lufthamn. Av omsyn til Avinors finansielle berekraft rår Avinor til at kostnadene ved utbygging og drift av ei ny lufthamn vert finansiert utanfor Avinor-konsernet», skriver Westby til departementet.
Brevet er sammenfallende med brevet fra Avinor-styret til departementet fra februar 2017, der styrelederen advarer mot vesentlig svekket økonomi for hele Avinor-konsernet hvis selskapet blir gjort ansvarlig for kostnadene i Hauan-prosjektet.
– Ikke nytt
Kommunikasjonssjef i Avinor, Gurli Høeg Ulverud, opplyser til Helgelands Blad at brevet «inneholder ikke noe nytt i sakens anledning».
– Vi har flere ganger uttalt at vi synes dette er et spennende prosjekt, og innspillene i brevet har vi også gitt flere ganger i NTP-prosessen, skriver Ulverud i en epost til Helgelands Blad.
– Som sagt i brevet vil vi bistå PLU i arbeidet så langt vi har kapasitet og forutsatt at våre kostnader blir dekket av dem.
– Om det kommer andre politiske beslutninger i fremtiden knyttet til Mo i Rana som gir føringer for Avinor vil vi selvsagt ta det til etterretning, ifølge Ulverud.
OPPDATERT kl 1525 med kommentar fra Henrik Johansen, daglig leder i Polarsirkelen Lufthavnutvikling:
— Polarsirkelen Lufthavnutvikling, som har fått ansvaret som byggherre, skal finansiere prosjektet up front med lokale bidrag og mellomfinansiere det statlige bidraget. PLU har intensjonsavtaler med flere finanshus.
— Statlige myndigheter har ikke besluttet driftsmodell. Det er derfor for tidlig å si noe om denne, inkludert eventuell Avinor-modell. Vi vil legge frem alternative forslag til myndighetene, inkludert Avinor-modell, i løpet av høsten, skriver Johansen i en epost til Helgands Blad.