Åpent brev til konstituert rektor ved Nord Universitet Hanne Solheim Hansen.
Du kjenner ikke meg, men jeg er en av de mange som fikk en lang og vond mail fra rektor i dag. Mailen var akkompagnert av en video der du satt trygt bak et skrivebord og leste med distanse fra et manus du og dine medarbeidere må ha har jobbet med lenge.
Alvorlige anklager
Du har kommet med alvorlige anklager mot meg og mine kollegers mangeårige arbeidsinnsats uten at jeg har fått forsvare meg. Jeg vil derfor gjerne svare på din tiltale i henhold til god demokratisk skikk. Siden du er min sjef, regner jeg med at du er interessert i mine erfaringer. Jeg regner videre med at vi har en felles interesse for studiekvalitet, så derfor tror jeg mine erfaringer bør interessere deg før dommen faller i styremøte i juni.
Jeg ser av din video at du etterstreber profesjonalitet, ditt svært alvorlige budskap blir levert med avstand og byråkratisk presisjon. For en utenforstående høres kanskje de veldreide politiske formuleringene logiske ut, men dine argumenter speiler på ingen måte den virkeligheten jeg kjenner etter snart 25 år som lærerutdanner på Nesna.
Tilpasningsdyktig
Til mitt forsvar vil jeg si at jeg i løpet disse årene har jeg bidratt til samfunnsutviklingen i Helgelandsregionen gjennom å utdanne 70 % av de lærerne som virker på Helgeland i dag.
Til og begynne kom studentene fra hele landet. Da den politiske viljen til å dimensjonere studier etter landsdelenes behov falt, endret studentmassen seg. Da værende Høgskolen på Nesna var tilpasningsdyktig, og var tidlig ute med å lage ulike modeller for samlingsbaserte studier. Dette viste seg å være tiltak som gjorde det mulig for studenter fra distriktene og ta seg en utdanning kombinerte med arbeid i primærnæring, familie og deltidsjobb i skoler og barnehager.
Dette ga oss et rikt tilfang av studenter med ulik bakgrunn og livserfaring som også lærte hadde mye å lære av hverandre, og mye å gi til den skolehverdagen de skulle tilbake til.
Du aner ikke
Nesna som studiested fulgte opp med gode sosiale ordninger for tilreisende under mottoet «Studenten skal lykkes».
På kveldstid tok stedets foreningsliv mot studentene med åpne armer. I lange perioder klarte vi derfor å skape god studiekvalitet for tusen studenter til tross for omorganisering og endringer. Til og med da Nord Universitet besluttet å legge ned studentsamskipnads tilbud om kantine, overnatting og barnehage evnet Nesna å legge til rette for studentene. På et lite sted med lange tradisjoner for høgere utdanning var vi mange som så og ivaretok dem.
Nesna har gjennom hundre år vist seg å være et robust miljø i ordets rette forstand. Du aner nok ikke hva det har kostet av innsats fra mine ledere og kolleger. Du kjenner oss jo egentlig ikke, og det er meg en gåte hvordan du kan anklage meg og mine kolleger for å levere dårlig kvalitet når alle tall og piler peker i motsatt retning.
Bestillingsverk
Jeg kan ikke fri meg fra å tenke at din konklusjon er et premeditert bestillingsverk fra dine forgjengere. Det er ikke så vanskelig å få tall til å lyve. Det er bare å velge de «rette» tallene. Men hvis det er tall som teller, må de også trekkes inn når de går i Nesna favør.
Ferske tall viser at våre studenter har gode resultater, de har god gjennomføringsevne og de trives godt. Hvis det hadde vært kvalitet man var opptatt av, kunne man ved nærmere undersøkelse ha funnet ut hvorfor. Årets søkertall viser også at Nesna faktisk figurerer helt i toppen av popularitet når det gjelder Nord Universitet sine studier. Dagen etter at du tok ut tiltale mot oss, viste tallene fra Samordna opptak søkertallene for 2019, og for Nord universitet på Nesna har hele 64 førsteprioritetssøkere til 40 studieplasser på Grunnskolelære- utdanning.
Scorer høyest
Det bør også interessere ledelsen ved Nord Universitet at Studentbarometeret 2019 viser nettopp gamle lærerutdannings-institusjoner på Stord, Sogndal, Levanger og Nesna er de fire lærestedene som scorer høyest blant studentene. Ved disse institusjonene sitter lærerutdanningskulturen i veggene etter årtier med lange uavbrutte samtaler om god skoleskikk. Her dannes lærerstudenter til gode lærere i dynamikken mellom stedet, studenten og lærerkreftene.
Det er en pågående prosess med idealet om å danne «gagnlege og sjølvstendige menneske» som formål og omdreiningspunkt.
Konstruert
Kjære Hanne. Jeg klarer ikke å tro på din velregisserte tale. Argumentasjonen bærer snarere preg av å være konstruert for å imøtekomme den premediterte konklusjon som vi advarer sterkt imot innen forskning. Slik jeg opplever det har du blitt talerør for en public management inspirert omstillingsprosess som foreslår å avvikle en 100 år gammel kulturinstitusjon med et pennestrøk.
Det kan i tillegg stilles spørsmål om forslaget i det hele tatt er lovlig? Er du sikker på at styret kan legge ned en virksomhet som Stortinget har vedtatt?
Enormt ansvar
Du har noe et enormt distriktspolitisk ansvar på dine skuldre. Det er slik jeg ser det ansvar du ikke bør ta. Det at det nå foreligger et forslag om å avvikle Nesna som studiested i løpet av 2 måneder vil ha svært alvorlig konsekvenser for regionen for alle fremtid.
Det er både historieløst og risikofylt å legge ned dette miljøet nærmest som en hastesak uten at de langsiktige konsekvensene for Helgeland er utredet
Jeg foreslår jeg derfor at Campus Nesna videreføres med særlig ansvar for samlingsbaserte studier og at en videre utvikling av studieportefølje på Nesna utredes med det formål å gi Helgeland et godt, variert studietilbud tilpasset regionens behov i tråd med universitetets samfunnsansvar.
Anne Meek
PhD/Dosent/teaterinstruktør,
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag