• Hopp til primær menyen
  • Hopp til hovedinnhold
  • Hopp til bunntekst
Helgelands Blad

PÅ KYSTEN SIDEN 1904

  • Nyheter
  • Meninger
  • E-avis
Meny
  • Nyheter
    • Koronaviruset
    • Kultur
    • Sport
    • Næringsliv
    • Samferdsel
    • Sykehus
    • Kommuner
    • Havbruk
    • Offshore
    • Reportasje
    • Politi
    • Mat
    • Trænafestivalen
    • Havnafestivalen
    • Petter Dass-dagene 2022
  • Meninger
    • Leserbrev
    • Leder
  • Helgeland
    • Flo og fjære
    • Radio Helgeland
    • Er flyet i rute?
    • Sjekk skiløypa
    • Skipstrafikken
    • Flightradar24.com
  • Folk
    • Minner
    • Gratulasjoner
  • Bildeserier
  • Video
  • Søk i arkiv (fra 2001)
  • Følg oss
    • Twitter
    • Facebook
  • HavPuls
  • Brønnøysunds Avis
  • Kontakt oss
    • Send debattinnlegg
    • Tips oss
Logg inn
  • Min side
  • Kjøp abonnement
  • Kjøp enkeltutgaver
  • Kundesenter
  • Hjelp
  • Personvernerklæring
  • Abonnementsvilkår
  • Annonser
  • Ansatte
MENINGER
4 minutter lesetid

Sjokk, Bodø?

Ny flyplass i Bodø, slik den ser ut på tegnebrettet. Skisse: Avinor
Helgelands Blad Redaksjonen
Publisert: 18 mars, 2019 15:16
Oppdatert: 24 mars, 2019 23:56
Artikkelen er mer enn ett år gammel.

Avinor ga før helga beskjed om at oppstarten av forprosjektet til ny flyplass i Bodø er utsatt på ubestemt tid.

Vi mener dette ble en klart underkommunisert nyhet i uka som gikk.

Foranledningen er at samme uke kunne ikke Bodø-politikerne forplikte seg til å betale sitt bidrag på rundt en milliard kroner til flyplass-prosjektet, slik de har lovet i flere år.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Artikkelen fortsetter under annonsen

«Avinor trenger å være trygge på at rammene er på plass i henhold til den beslutningen som kom gjennom NTP. Avinor er et aksjeselskap og må nødvendigvis planlegge de langsiktige investeringene godt, og ha forutsigbarhet for disse», heter det i en uttalelse fra Avinor-ledelsen.

Formannskapet i Bodø skylder på at de ikke har lov til å betale ut en milliard direkte til Avinor. Leser man vedtaket fra formannskapet nøyere, er bidraget til finansieringen av flyplass fullt av tynn luft. Pengene skal i stor grad komme fra salg av eiendom og tomter, til en ukjent pris.

Det snakkes om å selge «opsjoner» på tomter som skal selges i 2026. Opplegget er såpass tynt at formannskapet, typisk nok, oppfordrer staten til å «forskuttere» kommunens bidrag.

«Finansieringsløsningen for prosjektet Ny lufthavn Bodø er fortsatt ikke avklart», slår Avinor-ledelsen fast.

Vi forventer at Bodø-prosjektet kommer på rett kurs igjen, siden flyplassen tross alt er prioritert for bevilgninger i inneværende Nasjonal Transportplan, til forskjell fra andre flyplasser i landsdelen.

I Avinor-ledelsen har man svært avmålt forhold til løfter om lokal medfinansiering av flyplasser.

«Vi møter dette overalt. Man lover bidrag, men pengene kommer stort sett aldri», blir Helgelands Blad fortalt fra sentralt hold i Avinor.

Ett mulig unntak er kanskje utbyggingen av Stokka, der Alstahaug kommune bidro med 8 millioner, rundt 20 prosent av totalkostnaden.

Og prosjektet ble heldigvis noe av.

Kommunen bidro med 20-25 prosent av prosjektkostnadene for utvidelsen av Stokka, og prosjektet ble noe av. Foto: Steinbjørn Mentzoni

På 12. året blir vi fortalt at det kommer storflyplass i Rana. Det er sterk lokal motstand (i Rana) mot at kommunen skal bruke 300 millioner. Og ytterligere 300 millioner fra «næringslivet» er det foreløpig ingen som har sett noe til.

Prosjektlederen skal holde anbudskonferanse i Oslo. Eneste som mangler på gjestelisten er Avinor, selskapet som skal prosjektere, betale, eie og drive en eventuell ny flyplass.

Vi lurer på hva eventuelle frammøtte entreprenører skal beregne pris på.

Hvem skal betale for et prosjekt som tidligst kan komme i betraktning for offentlige penger i 2024?

Hvem skal betale rentekostnader på flere hundre millioner, hvis prosjektet skal starte nå?

Vi vet hva Avinor-ledelsen mener om opplegget.

Adresse
Postboks 174
8801 Sandnessjøen

Redaktør
Morten Hofstad

  • Personvernpolicy / Informasjonskapsler
  • Redaktørplakaten
  • Vær Varsom-plakaten
  • PFU

hblad.no lagres regelmessig av Nasjonalbiblioteket. Nettsiden vil bli gjort tilgjengelig som kildemateriale for forskning og dokumentasjon

Helgelands Blad © 2022 · Løsningen er designet og utviklet av Dyplink - dyplink.no

Personvern og cookies

Helgelands Blad er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene du ser og bruker.

Les mer