Avinor ga før helga beskjed om at oppstarten av forprosjektet til ny flyplass i Bodø er utsatt på ubestemt tid.
Vi mener dette ble en klart underkommunisert nyhet i uka som gikk.
Foranledningen er at samme uke kunne ikke Bodø-politikerne forplikte seg til å betale sitt bidrag på rundt en milliard kroner til flyplass-prosjektet, slik de har lovet i flere år.
«Avinor trenger å være trygge på at rammene er på plass i henhold til den beslutningen som kom gjennom NTP. Avinor er et aksjeselskap og må nødvendigvis planlegge de langsiktige investeringene godt, og ha forutsigbarhet for disse», heter det i en uttalelse fra Avinor-ledelsen.
Formannskapet i Bodø skylder på at de ikke har lov til å betale ut en milliard direkte til Avinor. Leser man vedtaket fra formannskapet nøyere, er bidraget til finansieringen av flyplass fullt av tynn luft. Pengene skal i stor grad komme fra salg av eiendom og tomter, til en ukjent pris.
Det snakkes om å selge «opsjoner» på tomter som skal selges i 2026. Opplegget er såpass tynt at formannskapet, typisk nok, oppfordrer staten til å «forskuttere» kommunens bidrag.
«Finansieringsløsningen for prosjektet Ny lufthavn Bodø er fortsatt ikke avklart», slår Avinor-ledelsen fast.
Vi forventer at Bodø-prosjektet kommer på rett kurs igjen, siden flyplassen tross alt er prioritert for bevilgninger i inneværende Nasjonal Transportplan, til forskjell fra andre flyplasser i landsdelen.
I Avinor-ledelsen har man svært avmålt forhold til løfter om lokal medfinansiering av flyplasser.
«Vi møter dette overalt. Man lover bidrag, men pengene kommer stort sett aldri», blir Helgelands Blad fortalt fra sentralt hold i Avinor.
Ett mulig unntak er kanskje utbyggingen av Stokka, der Alstahaug kommune bidro med 8 millioner, rundt 20 prosent av totalkostnaden.
Og prosjektet ble heldigvis noe av.

På 12. året blir vi fortalt at det kommer storflyplass i Rana. Det er sterk lokal motstand (i Rana) mot at kommunen skal bruke 300 millioner. Og ytterligere 300 millioner fra «næringslivet» er det foreløpig ingen som har sett noe til.
Prosjektlederen skal holde anbudskonferanse i Oslo. Eneste som mangler på gjestelisten er Avinor, selskapet som skal prosjektere, betale, eie og drive en eventuell ny flyplass.
Vi lurer på hva eventuelle frammøtte entreprenører skal beregne pris på.
Hvem skal betale for et prosjekt som tidligst kan komme i betraktning for offentlige penger i 2024?
Hvem skal betale rentekostnader på flere hundre millioner, hvis prosjektet skal starte nå?
Vi vet hva Avinor-ledelsen mener om opplegget.