Sju måneder etter at samferdselsråd Svein Eggesvik (Sp) lovte å involvere Dønna kommune i arbeidet med ny fergerute, og knappe to uker før de skal tre i kraft, kommer et ruteforslag. Forslaget strider med hva fylkespolitikerne tidligere har sagt og som samferdselsråden lovte i møte med Dønna formannskap sist sommer.
«Opptrapping»
«Det vurderes utvidelse av åpningstid morgen og kveld – som en opptrapping til hovedsamband», sa Eggesvik i møtet i juli. Og han la til at «sambandet Søvik-Flostad vil gå som i dag» (sitater fra møteprotokollen).
Den foreslåtte fergeruta svekker kommunikasjon mellom Dønna og Løkta. I tillegg får reisende mellom regionsenteret og Dønna flere turer via Løkta, som gir dobbelt så lang fergetur.
I tillegg foreslår fylkeskommunen at dønnværinger kan reise med herøyferga om de skal reise seint til eller fra regionsenteret. I ruteforslaget heter det: «For dette sambandet er det gjort flere endringer, blant annet for å oppnå sen kveldstur fra Flostad kl. 2330 med retur fra Søvik ved midnatt».
Tunnel
Da fylkestingets flertall, med Ap i spissen og støttepartier på slep, gikk for å bygge tunnel fra Herøy til Søvik en gang om 30 år (?), sa de at dønnasambandet i mellomtida skulle være hovedsamband for Dønna og Herøy.
Dette er også bakgrunnen for at samferdselsråd Svein Eggesvik sist sommer sa at ny fergerute for dønnasambandet skulle være ei «opptrapping til hovedsamband».
Det er verdt å minne Svein Eggesvik om at reisa for dønnværinger til Sandnessjøen via Herøy gir 45 kilometer lenger kjøring i tillegg til fem-ti minutter lengre fergetur.
Herøyfjerdinger som reiser til Sandnessjøen via Dønna får 10 kilometer lenger biltur enn via Flostad, men fem-ti minutter kortere fergetur.
Død laks
Det er visstnok ikke noen som har det så travelt som død laks. Da er det greit å vite at laks fra lakseslakteriet i Herøy kommer raskere til E6 via Bjørn enn via Flostad. Det gir også tryggere veg for skoleelever i Herøy.
Kan samferdselsråden si hva han mener om et hovedsamband for Dønna og Herøy?
Leonid Rødsten
Dønna